دستور جدید دولت: لبنیات ارزان شود

دامداران می‌گویند که قیمت شیر با قیمت نهاده‌های دامی رابطه مستقیم دارد و به‌دلیل افزایش قیمت خوراک دام، به‌شکل طبیعی قیمت شیر نیز افزایش پیدا می‌کند

در حالی که کمتر از یک ماه پیش، ابراهیم رئیسی دستور ریشه‌کن کردن فقر تا پیش از نوروز را صادر کرده بود، حالا محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، گفته است: «افزایش قیمت در برخی از محصولات لبنی و در برخی از برندها رخ داده بود که با تذکر وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنایع لبنی به قیمت قبل برگشت.»

به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه: «قیمت لبنیات در حال حاضر به قیمت اسفند ماه سال گذشته عرضه می‌شود و تا پایان ماه مبارک رمضان نیز قیمت لبنیات تغییری نخواهد داشت»، افزود: «از آنجایی که حدود ۷۰ درصد قیمت فرآورده‌های لبنی را قیمت شیرخام تعیین می‌کند باید هم‌زمان با نرخ شیر تغییر نرخ داشته باشد».

پیش‌تر، زهرا عبداللهی، مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در گفتگو با رکنا به مسئله کاهش مصرف لبنیات در میان مردم اشاره کرد و گفت: «یافته‌های یک کار مطالعاتی در وزارت بهداشت که سال ۱۳۹۹ انجام شد، نشان داد که ۳۰ درصد ایرانیان مصرف شیر را به‌شدت کاهش داده‌ یا به‌طور کامل آن را حذف کرده‌اند. همچنین بر اساس این مطالعه، حدود ۲۶ درصد ایرانیان ماست را از سفره خود کنار گذاشته‌اند. پنیر نیز از سفره حدود ۲۰ درصد جمعیت ایران حذف شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دامداران می‌گویند قیمت شیر با قیمت نهاده‌های دامی رابطه مستقیم دارد و به‌دلیل افزایش قیمت خوراک دام، به‌شکل طبیعی قیمت شیر نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال دولت به‌جای حل مشکل، به‌شکل دستوری سعی دارد که قیمت لبنیات را کنترل کند. اقدامی که در بلند مدت می‌تواند منجر به کاهش استقبال برای سرمایه‌گذاری در حوزه دامداری شود و کشور را با مشکل تولید لبنیات مواجه کند.

اگرچه این قبیل اقدام‌ها و نگاه دستوری به اقتصاد موضوع جدیدی نیست.

اسفند سال گذشته، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم که تاکنون در مواجهه با افزایش قیمت‌ها، به‌جای هرگونه پیشنهاد راهبردی و اقدام عملی صرفا به توصیه و دستور بسنده کرده است، در واکنش به وضعیت نامناسب معیشتی مردم، دستور داد که فقر مطلق تا پیش از نوروز ریشه‌کن شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ابراهیم رئیسی با حضور در مراسم رونمایی از دستاورد‌های کمیته امداد، خطاب به وزیر رفاه گفت: «نهادها برای رفع فقر مطلق، هماهنگ باشند و در این راستا اقدام کنند. اولویت ما ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور است.»

 او در بخشی از سخنانش گفته بود: «نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده و اجازه ندهید این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد.»

با این حال ما شاهدیم که وضعیت اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نیز همچنان وخیم است و روند تورم و گرانی‌ها ادامه دارد.