قیمت یک سطل ماست از یارانه یک ماه بیشتر شد

گران شدن محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید بر سلامت مردم جامعه تأثیر منفی دارد

تغییر چشمگیر قیمت ماست واکنش وسیعی در فضای مجازی به دنبال داشته است - عکس از twitter: @AzadeMokhtari

افزایش سرسام آور قیمت ماست در کشور خبرساز شد به‌طوری‌که برخی از مردم با مقایسه قیمت ۵۰ هزار تومانی یک دبه ماست با یارانه یک ماه که معادل ۴۵۵۰۰ تومان است، معتقدند قیمت محصولات پروتئینی مثل طلا لحظه‌ای بالا می‌رود.

انتشار تصویری از قیمت درج شده روی یک دبه ماست دو کیلو و دویست گرمی با واکنش گسترده در فضای مجازی رو به رو شد.

یکی از کاربران در این مورد نوشت: «۵ هزار تومان گران‌تر از یارانه ماهیانه». دیگری نوشت: «افزایش قیمت ماست برای میلیون‌ها نفر این اتفاق ترسناک‌تر و دردناک‌تر از حتی از کرونا است.»

طی یک سال گذشته بازار محصولات لبنی بارها نوسان داشته است. تولیدکننده‌ها به بهانه اینکه دامداران قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و قیمت‌گذاری‌های دولتی هزینه‌های تولید را کفاف نمی‌کند، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

گران شدن محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید بر سلامت مردم جامعه تأثیر منفی دارد و این در حالی است که در سال‌های اخیر، دیگر محصولات همچون گوشت و سایر فراورده‌های پروتئینی نیز به دلایل مشابه به تدریج از سبد خرید بسیاری خانواده‌ها حذف شده‌اند و مواد غذایی جایگزین برای آن‌ها وجود ندارد.

سال گذشته هم قیمت مواد لبنی رشد چشمگیری داشت. اما روند افزایش قیمت ماست طی ۵ ماه گذشته بسیار سریع بوده است. یک سطل ماست ۲ کیلویی که در فروردین امسال ۲۶ هزار تومان بود، در اواخر تیر ماه به ۳۸ هزار تومان رسید و حالا قبل از رسیدن به شهریور، ۵۰ هزار تومان شده است. یعنی تقریباً دو برابر اول سال ۱۴۰۰.

در چنین شرایطی که تورم لجام گسیخته وضعیت زندگی را سخت کرده است، کاربران فضای مجازی، دولت رئیسی را خطاب قرار داده‌اند و با کنایه از او پرسیدند که «آیا فردا به کارخانه تولید ماست می‌روید؟»

اشاره آنها به حضور ابراهیم رئیسی در داروخانه ۲۹ فروردین است که رئیسی پس از آن مدعی شد دارو به اندازه کافی هست و هیچ مشکلی نیست. در حالی که گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد بسیاری از داروها کمیاب و حتی نایاب شده و بیماران برای تأمین داروی کرونا با مشکل جدی مواجه هستند.

حال به نظر می‌رسد تأمین مواد غذایی نیز علی‌رغم وجود کالا در بازار، بسیار دشوار شده است. کارگرانی که با حقوق دو میلیون ۶۰۰ هزار تومانی باید ماه را سر کنند، چطور باید از پس هزینه خرید ماست ۵۰ هزار تومانی و نان ۸ هزار تومانی بر آیند. به عبارت دیگر حداقل حقوق مصوب وزارت کار حتی کفاف نان و ماست خوردن یک خانواده دو نفره را هم نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش قیمت شیر از ابتدای سال تاکنون چند مرتبه خبرساز شد و هر بار نیز نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرد؛ چراکه افزایش قیمت شیر خام، گرانی قیمت لبنیات و شیر خشک را به همراه دارد و برای مردمی که قدرت خرید آن‌ها برای تهیه پروتئین کاهش پیدا کرده است، استفاده از لبنیات یک جایگزین مفید به شمار می‌رود؛ اما با افزایش قیمت شیر خام و رشد ۷۰ درصدی بهای انواع محصولات لبنی، برای مردم جایگزین دیگری وجود ندارد.

در اوایل تیر (۱۴۰۰) پس از افزایش نگرانی‌ها درباره بالا رفتن قیمت شیر، محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، اعلام کرد که هیچ تصمیمی درباره قیمت شیر گرفته نشده است؛ اما پس از مدتی، وزارت جهاد کشاورزی از افزایش قیمت شیر خام به هر کیلو شش هزار و ۴۰۰ تومان خبر داد. موضوعی که به نظر می‌رسد بر روند افزایش محصولات لبنی مؤثر است.

بیشتر از اقتصاد