طالبان در روستاهای پنجشیر مدارس دینی می‌سازد

استاندار پنجشیر به وزیر معارف طالبان گفت همه مدارس دختران و پسران در این استان، فعال‌اند

طالبان می‌خواهد یک دارالعلوم دینی در مرکز پنجشیر و صدها مدرسه در روستاهای آن تاسیس کند- JAVED TANVEER / AFP

 

وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان، روز شنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل)، اعلام کرد در نظر دارد تا در همه روستاهای استان پنجشیر، مدارس دینی ایجاد کند.

خبرگزاری باختر وابسته به طالبان، با انتشار این خبر، نوشت وزیر معارف طالبان وعده داد که به‌زودی یک مدرسه بزرگ به‌عنوان دارالعلوم دینی، در مرکز شهر پنجشیر، و مدارس کوچک در شهرستان‌های این استان، ایجاد خواهد شد.

نورالله منیر، وزیر معارف طالبان، که به‌منظور بررسی وضعیت آموزش به استان پنجشیر سفر کرده بود، در صحبت با مسئولان اداره معارف پنجشیر گفت: «برای رشد و گسترش علوم دینی می‌خواهیم در تمام روستاهای پنجشیر، مدارس دینی ایجاد کنیم و این وعده را به‌زودی عملی خواهیم کرد.»    

در همین حال، مولوی قدرت‌الله، استاندار پنجشیر، که طالبان او را به این سمت گماشته است، از وزیر معارف طالبان خواست توجه بیشتری به رشد و توسعه آموزش در این استان داشته باشد.

استاندار پنجشیر در دیدار با وزیر معارف طالبان، اذعان کرد درهای تمام مدارس (دختران و پسران) در این استان به روی دانش‌آموزان باز است.

سفر وزیر معارف طالبان به پنجشیر و تاکید او بر ایجاد مدارس دینی در تمام روستاهای این استان، و نیز ادعای استاندار پنجشیر، مبنی بر بازبودن درهای مدارس در این استان در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از استفاده طالبان از مدرسه‌ها به‌عنوان پایگاه نظامی، به گوش می‌رسد. چندی پیش، ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد طالبان بدون هیچ دلیلی، صندلی‌ها و تجهیزات شماری از مدارس را در پنجشیر، تخریب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجشیر تنها استان افغانستان به شمار می‌رود که پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۲۴ مرداد سال ۱۴۰۰، اعلام مقاومت کرد. در هشت ماه گذشته، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، در گوشه و کنار این استان، با نیروهای طالبان درگیرند و شماری از ساکنان این استان، نیز از جبهه مقاومت ملی طرفداری می‌کنند. هرچند طالبان، تلاش می‌کنند تا وضعیت را در پنجشیر، عادی جلوه دهند، اما گزارش‌ها از درگیری میان دو طرف و نیز فرار شمار زیادی از مردم از خانه و روستایشان خبر می‌دهند.

طالبان بارها تلاش کردند تا طرفداران جبهه مقاومت ملی را در پنجشیر و شهرهای اطراف آن مهار و از پیشروی جنگ جلوگیری کنند. بازرسی خانه‌به‌خانه، بازداشت‌ها و شکنجه‌ها، گروگان‌گیری‌ها و سرانجام ایجاد مدارس دینی در تک‌تک روستاهای این استان، پیام نگرانی و ترس طالبان را از ایستادگی مردم در این استان در برابر این گروه می‌رساند.