طالبان پوشیدن کراوات را در تمام مدارس افغانستان ممنوع کرد

کارمندان اداره‌های دولتی نیز از پوشیدن کت و شلوار منع شده‌اند

‌دانش‌آموزان پس از این حق ندارند، کراوات بزنند- عکس @Shamshadschool

وزارت معارف طالبان، در تازه‌ترین اقدام، پنج‌شنبه، ۲۵ فروردین، زدن کراوات را در تمام مدارس این افغانستان ممنوع اعلام کرد.

اداره معارف طالبان در شهر کابل، با صدور یک نامه رسمی، به تمام مدارس دولتی و خصوصی این کشور دستور داده است که پس از این، هیچ آموزگار و دانش‌آموزی حق ندارد کراوات بزند.

مولوی احسان‌الله خطاب، رئیس معارف شهر کابل، در نامه صادرشده به مدیریت عمومی اداری و اجرایی این نهاد دستور داده است که موضوع منع زدن کراوات را به تمام مسئولین مدارس اطلاع بدهد.

پیش از این، طالبان از تمام کارمندان رادیو تلویزیون ملی افغانستان نیز خواسته بودند که از پوشیدن کت‌ و شلوار و زدن کراوات پرهیز کنند و لباس سنتی افغانستان (پیراهن و تنبان) را بپوشند. این دستور طالبان تا حدی عملی شده است و اکنون بیشتر کارکنان این رسانه لباس سنتی افغانستان را می‌پوشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دور اول حکومت طالبان نیز پوشیدن کت‌وشلوار ممنوع بود و مانند امروز، گذاشتن ریش و داشتن کلاه، برای ورود به اداره‌های دولتی اجباری بود. رهبران و افراد این گروه پیراهن و تنبان می‌پوشند و به سر دستار و یا کلاه می‌گذارند و ادعا می‌کنند که نمی‌خواهند فرهنگ اصیل افغانستان را تغییر بدهند. به‌قول آنان پیراهن و تنبان و دستار، فرهنگی اصیل مردم افغانستان است و باید تمام شهروندان افغانستان به آن احترام بگذارند.

حدود هشت ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت، وزارت امر به معروف و رهبران این گروه فرمان‌های متعددی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بر زندگی مردم صادر کرده‌اند.

اکنون زنان از کار کردن در بیرون از خانه منع شده‌اند و دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم نیز نمی‌توانند به درس و تعلیمشان ادامه بدهند. در کنار این، زنان نمی‌توانند به‌تنهایی به خارج از افغانستان سفر کنند و کسانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، به شیوه‌های مختلف با ممانعت طالبان مواجه می‌شوند.