میانگین سن طلاق دهه هشتادی‌ها به ۱۵ سال رسید

در سال ۱۳۸۳ نزدیک به ٣٠‌ هزار‌ و ٣٠٠ و در سال ۱۳۹۳، ٤٠‌ هزار‌ و ٤٠٤ دختر زیر ۱۵سال ازدواج کردند

براساس اعلام مرکز آمار  ۹ هزار و ۷۵۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار سال ۱۴۰۰ در ایران ازدواج کرده‌اند. عکس: سایت ۸ دی

میانگین سن طلاق زنان متولد دهه ۵۰ که ۳۱ سال بود در زنان متولد دهه ۸۰ به ۱۵ سال رسیده است.

روزنامه «شرق» در شماره روز شنبه ۲۷ فروردین خود با اعلام این آمار نوشت میانگین سن زنانی که در ایران از همسران خود جدا می‌شوند رو به کاهش است.

این روزنامه در گزارش خود سن طلاق برای متولدین نیمه اول و دوم دهه ۷۰ را به ترتیب ۲۲ سال و ۱۸ سال و برای نیمه اول دهه ۸۰ حدود ۱۵ سال اعلام کرده است.

این روزنامه چاپ تهران آمار دختران جدا شده متولد دهه ۷۰ تا ۸۰ شمسی را «شگفتی آمار طلاق» جامعه ایران تفسیر کرده است.

این گزارش اضافه کرده بررسی روند رشد طلاق‌ها در ایران نشان می‌دهد که «سهم ازدواج‌های زودهنگام و ناکام متاسفانه همچنان ادامه دارد و به دهه هشتاد هم رسیده است.»

‌براساس آمار سازمان ثبت‌ احوال، ازدواج دختران کمتر از ١٥‌ساله در سال ۱۳۸۳ نزدیک به ٣٠‌ هزار‌ و ٣٠٠ مورد بوده که این رقم در سال ۱۳۹۳ به ٤٠‌ هزار‌و ٤٠٤ مورد افزایش یافته است. 

در سال ۱۳۸۳ شمار مادران کمتر از ۱۵ سال هم هزار‌ و ٥٧٢ مورد بوده که در سال ۱۳۹۳ این رقم به هزار‌و ٧١٣ نفر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شرق» از داده‌های آماری نهاد‌های رسمی همچنین نتیجه گرفته «هرچه زن در هنگام ازدواج جوان‌تر باشد، سرعت ازدواج مجدد او پس از طلاق بیشتر است.»

به نوشته این روزنامه متولدین نیمه نخست دهه ۸۰ در سال ۱۳۹۷ پس از حدود پنج ماه از گذشت طلاق، ازدواج کرده‌اند؛ درحالی که برای زنان مسن‌تر این زمان، بیش از یک سال بوده است.»

ازدواج زودهنگام دختران و پسران با وجود کارزار‌ها و فعالیت‌ قابل توجه مدافعان حقوق کودک و زنان برای ممنوعیت آن، همچنان در مناطق مختلف ایران رایج است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما در مقابل این کارزار‌ها، به تلاش‌های خود برای ترویج ازدواج زودهنگام و فرزندآوری به منظور افزایش جمعیت شدت بیشتری داده‌‌اند، سیاستی که به طور علنی از سوی علی خامنه‌ای دنبال می‌شود.

دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز سایت «بیدارزنی» با انتقاد از ترویج «کودک‌همسری» در یک کتاب درسی ویژه دختران در پایه دوازدهم از  «ورود ساختارمند» این مفاهیم به نظام آموزش ایران اظهار تاسف کرده بود.

حسن نوروزی یک نماینده روحانی مجلس هم ۹ آذر سال ۱۴۰۰ گفته بود کودک‌همسری باید فقط به موارد ازدواج بچه ۹ یا ۱۰ ساله اطلاق شود و دختر ۱۳ ساله «کودک‌همسر نیست.»

براساس اعلام مرکز آمار ایران ۹ هزار و ۷۵۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار سال ۱۴۰۰ در ایران ازدواج کرده‌اند.