مشاور وزیر بهداشت ایران انتقادها از کودک همسری را «مزخرف» دانست

مشاور عالی وزیر بهداشت: زن از زمانی که تخمدانش فعال می‌شود تا زمانی که تخمدانش دیگر فعال نیست می‌تواند باردار شود

محمداسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در یگ گفت‌وگوی تلویزیونی انتقاد از کودک همسری یا ازدواج افراد زیر سن قانونی را «مزخرفات» خواند.

وی در برنامه دستخط شبکه پنج سیما، گفت «زن از زمانی که تخمدانش فعال می‌شود تا زمانی که تخمدانش دیگر فعال نیست می‌تواند باردار شود ... ایران قانون وضع کرد و ۱۳ سالگی را مبنا قرار داد.»

وی با بیان این که «به محض این که آن نشانه‌ها در او پیدا شد ایشان شده است خانم،» انتقادها علیه خود را «حرف مفت» دانست گفت «به من که این همه برو بیای علمی در دنیا دارم بگویند (طرفدار) کودک همسری و از این مزخرفات» قابل قبول نیست.

وی مهر ماه گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی دیگر با شبکه دو سیما گفته بود، «بهترین و زیباترین بارداری‌ها از نظر علمی در سنین زیر ۲۰ سال است. ولی ما کاری کردیم که بگوییم زیر ۲۰ سال که بچه است، مبادا ازدواج بکند!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند کودک همسری مصداق خشونت علیه دختران و در عین حال کودک آزاری ‌است، آمارها در ایران نشان از افزایش سالانه آن در کشور دارد.

به گزارش مرکز آمار ایران، یک مورد ازدواج دختر بچه کمتر از ۱۰ سال و هفت هزار و ۲۳ مورد ازدواج دختران بین ۱۰ سال تا ۱۴ ساله در سه ماه نخست امسال در ایران به ثبت رسیده است.

در «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» که مرکز آمار منتشر کرده است، همچنین به تولد ۳۴۶ نوزاد در بهار امسال که مادران آنها کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند اشاره و گفته شده ۱۶ هزار نوزاد نیز از مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله به دنیا آمده‌اند.

در قانون فعلی ازدواج در ایران حداقلی برای سن ازدواج مشخص نشده ‌است، و به همین دلیل ازدواج کودکان در زیر سن قانونی به صورت رسمی در کشور ثبت می‌شود.