تاکید وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از حماس

ایران از گروه حماس به ‌عنوان ابزاری علیه اسرائیل استفاده می‌کند

بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند -- SAID KHATIB / AFP

در پی اقدامات خرابکارانه تعداد اندکی از افراد حاضر در مسجدالاقصی، پلیس اسرائیل ناچار به دخالت شد و آن‌ها را بازداشت کرد. در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران بدون اشاره به اقدامات اولیه اخلالگران، مدعی شد که ماموران اسرائیلی علیه نمازگزاران خشونت به کار برده‌اند.

در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماسی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس، این اقدام را ناشی از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل دانست.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی، با تکرار مواضع پیشین جمهوری اسلامی مبنی بر «تشکیل دولت یکپارچه فلسطین»، از اقدامات حماس حمایت کرد. در مقابل، هنیه نیز از حمایت‌های حکومت ایران از حماس قدردانی کرد.

در حالی که رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی ورود پلیس اسرائیل به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن هستند، حساب کاربری رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل در توییتی نوشت: «گروهی از فلسطینی‌ها که صورت‌های خود را پوشانده‌اند، با پرتاب سنگ و ایجاد بی‌نظمی، به مسجدالاقصی هتک حرمت کردند. برخلاف گزارش‌های جعلی، نیروهای پلیس اسرائیل وارد مسجد نشده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی تحلیل‌گرها معتقدند جمهوری اسلامی از حماس به‌ عنوان ابزاری به منظور رویارویی با اسرائیل استفاده می‌کند و این گروه از طریق حزب‌الله لبنان به کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران دست پیدا می‌کند. گفته می‌شود این کمک‌ها از طریق تونل‌هایی که در مرز با مصر حفاری شده منتقل می‌شود. منطقه‌ای که بارها اسرائیل سعی کرده با حمله به آن مسیر انتقال تسلیحات به غزه را مسدود کند.

بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

حماس مخفف نام «حرکت مقاومت اسلامی» است که در سال ۱۹۸۷ و پس از آغاز انتفاضه علیه اشغال کرانه غربی و نوار غزه متولد شد. بر اساس اعلامیه حماس، این گروه قصد نابودی اسرائیل را دارد. به همین دلیل بسیاری از کشورها یا کل گروه یا شاخه نظامی آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

حماس که ماهیت خود را بر مبارزات مسلحانه بنا کرده است، در انتخابات سال ۲۰۰۵ توانست بر رقیب خود یعنی سازمان «فتح» پیروز شود. پس از آن درگیری‌هایی بین این دو گروه فلسطینی شکل گرفت و در نهایت حماس توانست بر فتح چیره شود. از آن زمان تاکنون حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفته است.

در پی این اتفاقات، اسرائیل و مصر غزه را محاصره کردند. این دو کشور دولت حماس در غزه را به رسمیت نمی‌شناسند.

طی سال‌های اخیر حماس بارها به‌طور مسلحانه علیه منافع اسرائیل اقدام کرده و اسرائیل نیز در مقابل به این اقدامات واکنش نشان داده است.