هشدار مدیر سیا در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین

استفاده روسیه از سلاح اتمی در اوکراین یک خطر نگران‌کننده است

شکست‌های نظامی در اوکراین می‌تواند رئیس جمهوری روسیه را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای «تاکتیکی» وادار کند - AFP

مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای یا سیا، هشدار داده است که شکست‌های نظامی و یأس و استیصال احتمالی می‌تواند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای «تاکتیکی» یا کوچک در اوکراین وادار کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس، ویلیام برنز در سخنانی در دانشگاه «جورجیا تِک» گفت: «با توجه به استیصال احتمالی رئیس جمهوری پوتین و رهبری روسیه، و با در نظر گرفتن شکست‌هایی که آنها تاکنون از نظر نظامی مواجه شده‌اند، هیچیک از ما نمی‌تواند تهدید ناشی از توسل بالقوه به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا کوچک را دست‌کم بگیرد.»

وی در ادامه سخنرانی خود، که روز پنجشنبه ایراد کرد، همچنین گفت که در حال حاضر شواهد چندانی از این که مسکو دست به چنین اقدامی بزند در دست نیست، اما با این حال این یک «خطر نگران‌کننده» است و ما با دقت اوضاع را رصد می‌کنیم و این «یکی از مهمترین مسئولیت‌های ما در سی‌آی‌ای است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی خاطر نشان کرد که جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده او را در نوامبر گذشته به روسیه اعزام کرده بود تا مشاوران پوتین را در جریان «عمق نگرانی» واشنگتن از حمله احتمالی مسکو به اوکراین و پیامدهای جهانی آن برای روسیه و رئیس جمهوری این کشور بگذارد.

روسیه هزاران کلاهک هسته‌ای کوچک و سامانه‌های گوناگونی برای پرتاب آنها در برد کوتاه یا متوسط در اختیار دارد. قدرت انفجار بمب‌های هسته‌ای کوچک از ۱۰ تا۵۰ کیلوتن است. بمب اتمی که آمریکا در ۶ اوت ۱۹۴۵ در هیروشیمای ژاپن استفاده کرد ۱۵ کیلوتن قدرت داشت، که جان حدود ۶۶ هزار نفر را گرفت.

موضوع استفاده از سلاح‌های اتمی کوچک هرگز به‌طور رسمی در پیمان‌های کنترل تسلیحات هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه قرار نداشته است.

مسکو پس از آغاز تهاجم نظامی همه‌جانبه خود به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری، بارها هشدار داده است که در صورت به خطر افتادن موجودیت روسیه از سلاح‌ هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

بیشتر از جهان