پیکر مهدی صالحی، تحت تدابیر امنیتی، به خاک سپرده شد

سازمان زندانها: موضوع علت فوت در دست بررسی است و بعد از دریافت نظریه پزشکی قانونی نتیجه اعلام خواهد شد

مهدی صالحی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های د‌ی‌ماه ۱۳۹۶ بود - هرانا

پیکر مهدی صالحی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی ماه ۱۳۹۶، با حضور نیروهای امنیتی، به خاک سپرده شد.

به گزارش میزان، خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه، همزمان با خاکسپاری مهدی صالحی، سازمان‌ زندان‌های کشور نیز بیانیه‌ای در این رابطه منتشر کرد. سازمان زندان‌ها در این بیانیه ضمن تکرار اتهام‌های مندرج در پرونده مهدی صالحی، تنها به حضور او در بخش مراقبت‌های ویژه اکتفا کرده و در ادامه چنین نوشته است: «موضوع علت فوت در دست بررسی است و بعد از دریافت نظریه پزشکی قانونی نتیجه اعلام خواهد شد.»

خبرگزاری هرانا، روز جمعه ۲۶ فروردین، در گزارشی نوشت که پیکر مهدی صالحی، بامداد روز جمعه در آرامگاه جدید یزدان‌شهر به خاک سپرده شد.

مهدی صالحی در شهر خمینی‌شهر بازداشت و در دوران محکومیت درگذشت.علت درگذشت این زندانی سیاسی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

یکی از اعضای خانواده مهدی صالحی به «هرانا» گفته است که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، تنها یک ساعت پیش از خاک‌سپاری، حدود ساعت پنج صبح، برنامه دفن پیکر را به خانواده اطلاع دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هرانا» همچنین به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی نوشته است که مسئولان زندان، صرفا خبر فوت او را دادند و توضیحی در مورد دلیل فوت عنوان نشد.» این منبع مطلع افزود: «برخی از هم بندان او اظهار کردند دلیل فوت ناشی از عملکرد بهداری زندان بوده ولی تا این لحظه همان طور که اشاره شد هیچ توضیح رسمی و شفافی در مورد دلیل فوت به خانواده داده نشده است.»

طی سال‌ها گذشته، شمار قابل ملاحظه‌ای از زندانیان سیاسی در ایران، از جمله هدی صابر، ستار بهشتی، بکتاش آبتین و...، در دوران محکومیت در زندان، جان خود را از دست داده‌اند. 

بسیاری از حقوق‌دانان و کارشناسان حقوق بشری بر این باورند که نبود نظارت‌های معنادار سازمان‌های حقوق بشری مستقل، بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران، از عوامل اصلی نقض حقوق پایه‌ایی زندانیان، از جمله حق سلامت آن‌ها، است.

مهدی صالحی متولد ۱۳۶۲، ساکن یزدان‌شهر، شمال استان کرمان، و  پدر یک دختر ۹ ساله بود.