سفیر ایران در عراق: دفاع از جبهه مقاومت سیاست ثابت جمهوری اسلامی است

گفته می‌شود دلیل تغییر سفیر ایران در بغداد حمله به اربیل و حمایت سفیر فعلی از شبه‌نظامیان عراقی است

ایرج مسجدی که از دی‌ماه ۱۳۹۵ سفیر ایران در بغداد بوده است، جای خود را به محمد کاظم آل صادق داد - Haidar MOHAMMED ALI / AFP

در حالی که حمایت‌های جمهوری اسلامی از نیروهای شبه‌نظامی در منطقه با واکنش‌های گسترده‌ای در میان افکار عمومی مواجه شده و گفته می‌شود سفیر فعلی ایران در عراق نیز به همین دلیل ناچار به ترک جایگاه خود شده است، ایرج مسجدی، سفیر فعلی جمهوری اسلامی ایران در بغداد که روزهای پایانی کار خود را سپری می‌کند، گفت: دفاع از جبهه مقاومت و دفاع از مستضعفان جهان سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران است و این سیاست ارتباطی به کشورها و یا سفرا و هر شخص دیگری ندارد.

او در گفت‌وگو با شبکه الشرقیه با توجیه دخالت‌های حکومت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، اقدامات جمهوری اسلامی را «دفاع از حق» خواند و افزود: این در قانون اساسی ما نوشته شده است و موضع رهبر جمهوری اسلامی است.

اشاره مسجدی به بند ۱۶ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی است که بر اساس در آن دولت جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌داند برای تحقق «نظام اسلامی»، سیاست خارجی کشور را بر اساس معیارهای اسلام طراحی کند و از آنچه که «مستضعفان جهان» نامیده شده، حمایت کند.

همچنین در اصل ۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی اقدامات ایدئولوژیک فرامرزی به این‌صورت توجیه شده است که جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد.

در ادامه این اصل، قانون اساسی حکومت جمهوری اسلامی را موظف می‌کند تا از مبارزه حق‌طلبانه «مستضعفین» در برابر «مستکبرین» و «در هر نقطه از جهان» حمایت ‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر فعلی جمهوری اسلامی در عراق در بخشی دیگر از سخنانش به تفاوت‌های دوران حضور قاسم سلیمانی و اسماعیل قاآنی در عراق پرداخت و گفت: «این دو شخصیت مختلف هستند و شبیه هم نیستند... قاسم سلیمانی امکانات و توانایی‌های خود را داشت و اکنون سردار قاآنی نیز امکانات و توانایی‌های خود را دارد و هر فردی از نظر مدیریت و توانایی نسبت به فرد دیگر تفاوت دارد اما مسئله مهم سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران و تلاش و پیگیری‌هایش برای عراق است، در این مسئله هیچ تفاوتی وجود ندارد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که تحلیلگران معتقدند پس از کشته شدن قاسم سلیمانی نفوذ و وزن ایران در عراق کاهش یافته است. به گفته ناظران فضای سیاسی عراق، سلیمانی به دلیل روابط شخصی که با برخی مقامات و افراد بانفوذ سیاسی عراقی داشت، توانسته بود شبکه‌ای از افراد را برای اجرای منویات تهران فراهم کند؛ اما پس از کشته شدن او، قاآنی هنوز نتوانسته مانند سابق این اقدامات را انجام دهد. به‌طوری که حتی برخی از نیروهای سیاسی شیعه عراقی برای حفظ جایگاه خود در میان افکار عمومی، از ارتباط با ایران ابراز برائت می‌کنند.

ایرج مسجدی در ادامه مصاحبه خود ضمن انتقاد مجدد از دولت عراق، اجازه فعالیت برخی احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان را مغایر با روابط دوستانه دو کشور توصیف کرد و از دولت عراق خواست تا به فعالیت حزب دموکرات کردستان ایران و پایگاه آن‌ها در کوی سنجق در اقلیم کردستان و همچنین پژاک پایان دهد.

سفیر ایران در بغداد در توجیه حملات موشکی ایران به خاک عراق و در تناقض با ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات تهران که گفته بودند این حملات با هدف نابودی مراکز جاسوسی اسرائیل صورت گرفته است، افزود: ما نمی‌توانیم دست بسته بمانیم، این گروه‌ها (احزاب مخالف جمهوری اسلامی) وارد خاک ما می‌شوند و نیروی‌های امنیتی ما را می‌کشند و به خاک کردستان بازمی‌گردند.

او در ادامه نیز مدعی شد دلیل پاسخ ندادن به حملات اسرائیل در بلندی‌های جولان این است که نیروهای اسرائیلی از خاک عراق علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌طور مکرر نیروی هوایی اسرائیل بارها مراکز سپاه قدس در خاک سوریه را هدف قرار داده است؛ اما جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به این حملات پاسخ نداده است.

در حالی که گفته می‌شود دلیل جایگزین کردن سفیر دیگر با مسجدی حمله به اربیل و احضار او به وزارت خارجه است و برخی دیگر نیز می‌گویند که دلیل این تغییر حمایت‌های وی از گروه‌های مقاومت عراقی است، او مدعی شد: این یک امر طبیعی است که دوره ماموریت من تمام شد و باید کس دیگری جایگزین شود و حتی دوستان عراقی از من درخواست کردند که دوره ماموریت خود را افزایش دهم اما این تغییر کاملا اداری و طبیعی است.

اخیرا سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که ایرج مسجدی که از دی‌ماه ۱۳۹۵ در این سمت بوده است، جای خود را به محمد کاظم آل صادق داد که به‌زودی به بغداد خواهد رفت.