فرمانده نیروی قدس به دیدن مقتدی صدر رفت

سفر قاآنی به عراق همزمان با ناکامی فراکسیون مقتدی صدر در تعیین رئیس جمهوری صورت گرفت

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - عکس از تسنیم

به گزارش پایگاه خبری نورنیوز، مقتدی صدر رهبر جریان صدر،  روز سه‌شنبه با اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در منزل خود در حنانه دیدار کرد.

در خصوص جزئیات این دیدار اطلاعاتی منتشر نشده است.

اوایل دی ماه امسال نیز قا‌آنی به عراق سفر کرد و از رهبران گروه‌های شبه‌‌نظامی شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران خواست تا شکست خود را در انتخابات آن کشور بپذیرند.

سفر قاآنی به عراق علنی بود و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران آن ‌را گزارش داده بودند، اما از جزئیات آن سفر و گفت‌وگوهای قاآنی چیزی نگفته بودند. 

به گزارش رویترز، قاآنی ماه گذشته چند ساعت پس از حمله شبه‌نظامیان به محل سکونت مصطفی کاظمیِ، نخست‌وزیر عراق، در بغداد که برخی آن ‌را کار گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌دانستند، به عراق سفر کرد تا از آن گروه‌ها بخواهد نتایج اولیه انتخابات ۱۰ اکتبر را بپذیرند. پیروز اصلی آن انتخابات، مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، بود و احزاب شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در آن با کاهش شدید آرای خود مواجه شدند. آن احزاب در پی شکست انتخاباتی خود کارزاری خیابانی راه انداختند و مدعی تقلب شدند. 

به گفته رویترز بر اساس گفت‌وگو با منابع آگاه، قاآنی به هادی عامری و قیس خزعلی، دو تن از مهم‌ترین رهبران گروه‌های شبه‌نظامی، گفت که سیاست‌بازی آنان قدرت شیعیان عراق را که اکثریت جمعیت کشور هستند، به خطر انداخته است و از این رو نفوذ جمهوری اسلامی ایران در آن کشور نیز متزلزل شده است. 

این در حالی است که انتخاب رئیس‌ جمهوری عراق تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است. مجلس آن کشور قرار بود روز دوشنبه، ۷ فوریه، برای انتخاب رئیس‌ جمهوری تشکیل جلسه دهد، اما چندین حزب بزرگ، از جمله حزب طرفداران مقتدی صدر، روحانی شیعه که پیروز اصلی انتخابات عراق بود، و حزب دموکرات کردستان، آن جلسه را تحریم کردند. احزاب طرفدار حکومت ایران نیز چنین کرده‌اند. در نتیجه، جلسه روز دوشنبه با حضور تعداد اندکی از نمایندگان همراه بود و به حد نصاب لازم نرسید. خبرگزاری رویترز به نقل از سه تن از قانون‌گذاران عراق گفت که جلسه روز دوشنبه لغو شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای رسمیت یافتن جلسات مجلس حداقل دو سوم ۳۲۹ نماینده منتخب (یعنی دست‌کم ۲۲۰ نماینده) باید حاضر باشند. اما در روز دوشنبه تنها ۵۸ نماینده در مجلس حاضر شدند. عکس‌های مجلس عراق با حضور شمار اندک نمایندگان، منتشر شده است و نمادی گویا از بن‌بست سیاسی کنونی در آن کشور است. 

بن‌بست کنونی، اولین مانع پیش روی مقتدی صدر است که کوشیده است در همکاری با حزب دموکرات کردستان و برخی از احزاب سنی، دولتی تشکیل دهد که مستقل از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران باشد. آقای صدر همراه با حزب دموکرات کردستان و ائتلافی از قانون‌گذاران سنی از نامزدی زیباری حمایت کرده بودند.

از همان ابتدا که نامزدی زیباری برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، مخالفت‌های بسیاری با توجه به اتهامات گسترده سال ۲۰۱۶ مطرح شد. نخست به نظر می‌رسید که آن مخالفت‌ها باعث شده است تا صدر هم حمایتش را پس بگیرد. او در بیانیه‌ای گفت که رئیس‌ جمهوری کشور باید «واجد شرایط» باشد. از آن‌جا که مخالفت با فساد اقتصادی در صدر برنامه‌های انتخاباتی آقای صدر قرار دارد، انتظار نمی‌رفت که او در این شرایط از زیباری حمایت کند.

اما بلوک طرفداران صدر، که با ۷۳ نماینده قوی‌ترین بلوک مجلس است، روز شنبه اعلام کرد که جلسه روز دوشنبه مجلس را تحریم می‌کند. به نظرمی‌رسد که طرفداران حکومت ایران در عراق نیز در این زمینه با صدر هم‌نظر بودند. ائتلاف سیاسی موسوم به‌ «چارچوب همکاری»‌ که هم‌سو با جمهوری اسلامی ایران است، نیز روز یکشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که با برگزاری جلسه روز دوشنبه برای انتخاب رئیس‌ جمهوری مخالف است. حزب دموکرات کردستان (با ۳۱ نماینده) نیز در همین روز مخالفت خود را اعلام کرد. «ائتلاف حاکمیت» که ۵۱ نماینده دارد و تحت رهبری محمد الحلبوسی (رئیس مجلس) است، نیز چنین کرد. انتخاب مجدد آقای حلبوسی به سمت ریاست مجلس نیز پر از جنجال و تنش سیاسی بود و نیروهای «چارچوب همکاری» از دادگاه خواستند آن‌را لغو کند. اما حلبوسی نهایتا در آن سمت ابقا شد.