محبوبیت دوباره مدل موی شینیون

خاستگاه اصلی این مدل یونان باستان است

این روزها، شینیون مو بخش اصلی آرایش افراد مشهور روی فرش قرمز است (لیدی‌گاگا در مراسم جوایز گرمی سال ۲۰۲۲) - Getty Images via AFP

اگر شما هم با شنیدن کلمه شینیون یاد مدل موهای پیچیده با یک‌عالمه گیره و اسپری مو می‌افتید، باید بدانید که مدل‌های شینیون بسیار ساده‌تری هم هستند که قرن‌ها پیش استفاده می‌شدند و در حال حاضر دوباره دارند محبوب می‌شوند. بله! منظور ما آن دسته شینیون‌هایی است که با دیدنشان بگویید: «آه، چه شیک!»، «آه، چه با شکوه!»

تاریخچه شینیون

خاستگاه اصلی این مدل ساده و در عین حال پیچیده یونان باستان است؛ البته در دوران ویکتوریا و بعد از جنگ جهانی دوم نیز محبوب بود. این روزها، شینیون مو بخش اصلی آرایش افراد مشهور روی فرش قرمز محسوب می‌شود اما در عین حال مدلی است که به‌راحتی می‌توان آن را در خانه هم اجرا کرد؛ تازه تنوع زیادی هم دارد.

لئوناردو مانتی، از آرایشگران و استادان صاحب‌سبک این مدل در سالن راب‌پیتوم ویلیامزبورگ، معتقد است: «این مدل مو سبکی کلاسیک دارد که مرتب در حال بهبود و به‌روز شدن است.» به گفته این آرایشگر، واژه شینیون برگرفته از اصطلاح فرانسوی «شینیون د کو» (chignon de cou) به معنی «پشت گردن» است و این همان جایی است که شینیون می‌نشیند؛ کلوچه یا گره‌ای از مو که پشت سر و بالای گردن قرار می‌گیرد.

با این حال بنا به گفته مانتی، شما می‌توانید کلوچه موهایتان را با اندکی خلاقیت، در هر نقطه از سرتان جای دهید. الیزابت هیکمن، آرایشگر و از اعضای شرکت محصولات آرایشی والت‌بیوتی، معتقد است: «این مدل روی انواع موها با بافت‌های مختلف کار می‌کند.» در واقع تا وقتی بلندی موهایتان دست‌کم تا استخوان ترقوه شما برسد، می‌توانید مدل شینیون را روی آن‌ها اجرا کنید.

به‌نظر مانتی، شینیون هم می‌تواند برای یک شب فوق‌العاده، سفت و براق و شیک بسته شود، هم راحت و ژولیده مناسب برای یک روز معمولی باشد. راهی بسیار عالی برای کنار نگه‌داشتن موها از جلوی صورت و جایگزینی مناسب برای مدل دم‌اسبی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهتر از همه اینکه شینیون کردن موها کاری بسیار ساده و آسان است و در حالت ایده‌آل روی موهایی که تازه شسته نشده‌اند، بهتر کار می‌کند. اگر موهایتان خیلی تمیز است، به آن‌ها قدری اسپری خشک بزنید تا حالت چسبندگی و استحکام بیشتری پیدا کنند.

چگونه موهایمان را شینیون کنیم؟

گام اول (برای موهای نازک و کوتاه)

ابتدا با شانه موهایتان را به دو قسمت تقسیم کنید و آن‌ها را از دو طرف پشت گوش‌ها ببرید؛ بعد پشت گردن جمعشان کنید. اگر جلوی موهایتان کوتاه‌تر است و به پشت نمی‌رسند، آن‌ها را شبیه به سبک دم‌اسبی، بالا جمع کنید. کاری که به گفته مانتی، می‌تواند شما را به‌روزتر و امروزی‌تر نشان دهد. می‌توانید موهایتان را جایی وسط سر یا حتی بالاتر ببندید.

گام دوم

حالا دم موهایی را که جمع کرده‌اید بگیرید و آن‌ را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید یا آن‌ را محکم ببندید تا صاف و براق به‌نظر برسد؛ اگر می‌خواهید برای یک روز معمولی آماده شوید، آن‌ را شل ببندید. با نگه‌داشتن انگشت اشاره در مرکز گره، به چرخاندن موهایتان دور آن ادامه دهید و بعد، هر طرف این حلقه را با چند گیره محکم کنید. در آخر، لبه‌های گره موهایتان را به‌آرامی بکشید و شل کنید تا شکل دلخواهتان را به‌ دست آورید.

گام اول (برای موهای ضخیم و بلند)

هیکمن برای موهای ضخیم و بلند روش دم‌اسبی دوقلو را پیشنهاد می‌کند: «جایی روی گوش‌ها و از دو طرف موهایتان را به دو بخش تقسیم کنید. بخش پشتی را در نیمه پایین سر و پشت گردن جمع کنید، و بخش جلوی موهایتان را دم‌اسبی بالای سرتان ببندید.»

گام دوم:

«دم‌اسبی بالایی را بگیرید و دور پایینی بچرخانید و آن‌ را سنجاق کنید. سپس دسته پایینی را بگیرید و دور گره‌ای که ساخته‌اید بچرخانید و آن‌ را با چند گیره محکم کنید.»

بیشتر از زندگی