وعده وزارت ارتباطات: اینترنت را گران کردیم اما جبران می‌کنیم

سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم کارت دائمی ۴۰ هزار تومان شد

بسیاری از شرکت‌ها در ایران خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌ اینترنت خود در سال ۱۴۰۱ شده بودند: عکس: ATTA KENARE / AFP

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تائید افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت در ایران، وعده داد این گرانی را «جبران» می‌کند.

صادق عباسی شاهکوه، رئیس این سازمان گفت افزایش هزینه‌ اپراتور‌ها در سال‌های اخیر علت اصلی «تغییراتی حداقلی در تعرفه‌های» اینترنتی آنها بوده است.

عباسی شاهکوه اضافه کرد چنانچه این اتفاق رخ نمی‌داد «در آینده، شبکه‌ با کیفیتی باقی نمی‌ماند که در مورد ارزانی یا گرانی آن صحبت کنیم.»

او اضافه کرد تغییرات صورت گرفته «بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده، اما از اپراتورها خواسته‌ایم تا حد امکان این افزایش‌ها، حداقلی باشد.»

عباسی شاهکوه همچنین سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم کارت دائمی و اعتباری را به ترتیب حدود ۴۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت را دو هزار تومان اعلام کرد.

این مقام گفت در ازای این افزایش قیمت، اپراتور‌ها باید برنامه «پوشش کامل پهن باند سیار، افزایش دو برابری کیفیت و پوشش ۵G حداقل برای ۱۰ درصد جمعیت کشور را تا سه سال آینده» ارائه کنند.

عباسی شاهکوه همچنین اضافه کرد که «به دنبال برنامه‌ای هستیم که برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را در نظر بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته اپراتورهای مختلف در ایران به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، تعرفه‌ بسته‌‌‌های اینترنتی خود را تا ۱۰۰ درصد افزایش دادند که این اقدام به اعتراض مشترکان آنها همراه شد.

شرکت مخابرات ایران از جمله این شرکت‌ها بود که مقام‌های آن هرگونه افزایش قیمت را رد کردند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم همان زمان مدعی شد مصوبه جدیدی نداشته و تعرفه اینترنت باید براساس مصوبه سال ۱۳۹۵ عرضه شود.

پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ بسیاری از شرکت‌های اینترنتی خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌ اینترنت در سال جاری شده و اعلام کرده بودند با تعرفه‌های مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ امکان فعالیت نخواهند داشت.

شرکت‌های اینترنتی معتقدند ثابت ماندن تعرفه‌ها در سال‌های اخیر آن‌قدر به آن‌ها «ضرر» زده که این افزایش را ناگزیر کرده است.

آنها می‌گویند از آذر سال ۱۳۹۶ اجازه افزایش قیمت به شرکت‌های اینترنتی داده نشده و همین مساله آنها را متحمل «هزینه‌های مالی و معنوی زیادی» کرده است.

سازمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که نهاد تصمیم‌گیر وزارت ارتباطات در تعیین قیمت بسته‌های اینترنتی در ایران است سرانجام پس از حدود شش سال مقاومت، به این شرکت‌ها مجوز افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی را داد.

این افزایش قیمت در شرایطی صورت گرفته که ابراهیم رئیسی در شعار‌های خود وعده اینترنت رایگان برای گروه‌های کم‌درآمد را مطرح کرده بود.

بیشتر از اقتصاد