مخالفت بخش خصوصی ایران با طرح «صیانت از فضای مجازی»

«تنها بخشی در اقتصاد کشور که رشد مثبت پایدار دارد، بخش کسب‌وکارهای مبتنی‌ بر فناوری و اطلاعات است»

طرح موسوم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به «طرح صیانت» شهرت یافته است- ATTA KENARE / AFP

نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران با ابراز مخالفت نسبت به پیکره طرح صیانت، گفتند چنین محدودیت‌هایی باعث می‌شود در لیست سیاه سرویس‌دهنده‌ها قرار گیریم، در حالی که توسعه محصولات بومی بدون ارتباط با زیر ساخت‌ها و خدمات خارجی غیرممکن است.

به گزارش ایسنا، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در دیدار با غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس شورای اسلامی، نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره‌ی طرح موسوم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که به «طرح صیانت» شهرت یافته است، مطرح کردند. 

در آن نشست، نوری قزلجه گفت گه گرچه تعداد نمایندگان مخالف طرح از موافقان آن کمتر است، اما عزمشان قوی‌تر است. «از زمانی که این موضوع مطرح بوده، از موافقین هیچ استدلالی نشنیده‌ایم. اگر قرار باشد مصوبات آن تصویب شود، باید دو سوم آرا را داشته باشد، یعنی از این ۲۳ نماینده‌ای که عضو هستند باید ۱۶ نفر به کلیات آن رای دهند تا رای بیاورد. یعنی اگر ۸ نفر در آنجا مخالف جدی باشند، به نتیجه نمی‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این گزارش، حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، گفت: «تاثیر این تصمیمات در آینده به شدت منفی خواهد بود. اگر ما به کشورهایی مثل هند و پاکستان نگاه کنیم، می‌بینیم تصمیمات درستی گرفته‌اند. اکثر مدیران IT، مثل مدیران گوگل، مدیران علمی در کشور هند هستند و ۳۹ میلیارد دلار صادرات دارند و الان در کل دنیا در حوزه استارت‌آپی قرار گرفته و رشدشان فضایی است و در کارآفرینی‌شان تحول ایجاد کرده‌اند. اما در ایران آقایان دائما بر طبلی می‌کوبند و به نظر می‌رسد تمایلی به بیدار شدن ندارند.»

نیما نامداری، عضو هیأت مدیره نصر تهران، نیز در آن نشست گفت: «تنها بخشی در اقتصاد کشور که رشد مثبت پایدار دارد، بخش کسب‌وکارهای مبتنی‌ بر فناوری و اطلاعات است... توسعه محصولات بومی بدون ارتباط با زیرساخت‌ها و خدمات خارجی غیرممکن است.» او افزود: «وقتی نتوانید با زبان فنی دنیا ارتباط برقرار کنید، صادرات هم از دست خواهد رفت.» او در ادامه گفت: «یکی از بزرگترین چالش‌ها این است که این محدودیت‌ها باعث می‌شود در بلک‌لیست سرویس‌دهنده‌ها قرار گیریم.»

حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، که او نیز در آن نشست حضور داشت، گفت: «ما ۱۰۰ درصد مخالف پیکره و زیرساخت‌بندی و منشا و مبدا آن هستیم... این طرح اگر اصلاح هم شود، نمی‌توانیم آن را بپذیریم. دوستانی که مخالف هستند هم جرئت مخالفت در صحن را ندارند.»