سفیر اسرائیل در آمریکا: بهبود روابط آمریکا و عربستان برای منطقه مهم است

تنش میان آمریکا و عربستان و به دنبال آن کاهش حضور آمریکا در منطقه، به پررنگ‌تر شدن نقش ایران منجر می‌شود

افزایش جهانی بهای نفت، بهبود و احیای روابط آمریکا با عربستان را محتمل کرده است _ Reuters

اسرائیل نگران است که تداوم تنش‌ها میان دولت عربستان سعودی و آمریکا، عربستان را به سمت روسیه و چین سوق دهد. تعامل ضعیف آمریکا با عربستان سعودی و به‌دنبال آن حضور کمرنگ‌تر در خاورمیانه موضوعی است که به اعتقاد سفیر اسرائیل، به جسورتر و پررنگ‌تر شدن نقش ایران در منطقه منجر خواهد شد.

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی را بازیگری مهم در خاورمیانه و جهان اسلام خواند و بر همین اساس، بهبود روابط آمریکا و عربستان سعودی را موضوعی حائز اهمیت برای منطقه برشمرد.

پایگاه خبری آکسیوس در این خصوص به نقل از هرتزوگ نوشت: «ما نگرانی‌های ایالات متحده را درک می‌کنیم اما نگرانیم تنش‌ها میان دولت آمریکا و عربستان ادامه پیدا کند.» فضای حاکم بر روابط آمریکا و عربستان سعودی موجب شد که اخیرا سعودی‌ها با رد درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت، خود را به توافق تولید نفت با روسیه پایبند اعلام کنند.

روابط میان واشنگتن و ریاض از زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن تا حدودی دستخوش تغییر شد. در همان ابتدای حضور بایدن در کاخ سفید، اعلام شد که بایدن قصد دارد روابط با عربستان سعودی را دوباره ارزیابی کند.

مسائل مربوط به حقوق‌ بشر در عربستان سعودی، حقوق زنان، رویکرد ایالات متحده در زمینه شبه‌نظامیان حوثی در یمن، برخی از موضوع‌هایی بود که در دولت بایدن مطرح کرد و به‌مرور روابط میان دو کشور را تحت تاثیر قرار داد. این در حالی است که اتحاد میان عربستان سعودی و آمریکا ریشه‌های عمیقی دارد و به سال‌ها قبل باز می‌گردد.

اما در حالی مایکل هرتزوگ خواستار احیا و بهبود روابط عربستان سعودی و آمریکا شده است که گفته می‌شود اقدام‌هایی عملی در این زمینه نیز در حال شکل‌گیری است.

آمریکا در تلاش است تا روابطش با عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در پی افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی به‌دلیل جنگ در اوکراین، اصلاح کند، این موضوعی است که مدتی قبل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، آن را مطرح کرد. در هفته‌های گذشته، پس از آنکه عربستان سعودی با خواسته ایالات متحده مبنی بر افزایش تولید نفت به‌منظور مقابله با آثار منفی ممنوعیتی که آمریکا در مورد واردات نفت روسیه اعمال کرد، با این کشور همراهی نکرد، واشنگتن تلاش‌هایی برای ترمیم روابطش با ریاض را در دستور کار خود قرار داد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که پیش از این و پس از حمله شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، این دو کشور از عملکرد ایالات متحده در زمینه تضمین امنیتش در قبال این رفتارها در منطقه، ناامید شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وال استریت ژورنال، پس از این شرایط، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، همکاری‌ با آمریکا در زمینه نفت را به تضمین بیشتر امنیتشان منوط دانستند.

مایکل هرتزوگ، در ادامه سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و خواسته ایران برای خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی نیز اشاره و عنوان کرد: «انجام خواسته مقام‌های ایران برای خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، در قالب توافق هسته‌ای، می‌تواند پیامی اشتباه را به جهان مخابره کند.»

او با اشاره به آنچه پیش از این دولت بایدن برای توصیف توافقی جامع پرداخت که دامنه آن برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی و سایر مسائل غیرهسته‌ای را شامل می‌شد، و گفت: «ما از توافقی که برمبنای سازوکار دیپلماتیک بتواند توانایی‌ هسته‌ای ایران را به میزانی قابل توجه و به‌مدت طولانی عقب بیندازد، حمایت می‌کنیم. اما نگرانی ما این است که توافق در حال مذاکره با این مولفه‌ها مطابقت نداشته باشد.»

همکاری اسرائیل و عربستان سعودی برای مقابله با ایران

پایگاه خبری اکسیوس در ادامه به بخش دیگری از سخنان مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده آمریکا، در مورد روابط میان عربستان و اسرائیل پرداخت.

او با اشاره به چشم‌انداز عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی گفت: «ما خواستار این هستیم که عربستان سعودی ما را در روند عادی‌سازی روابط همراهی کند. البته درک می‌کنیم که این موضوع از دیدگاه سنت‌گرایان سعودی پیچیده است، اما احیا نکردن این روابط شرایط را دشوار خواهد کرد.»

پایگاه خبری اکسیوس در این زمینه نوشت: «اسرائیل و عربستان سعودی سال‌ها است روابط مخفیانه‌ای دارند که از طریق سازمان‌های اطلاعاتی آن‌ها انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منافع مشترک آن‌ها مقابله با ایران است.»

اسرائیل پیش از این در قالب توافقنامه ابراهیم با برخی کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان اقدام به عادی‌سازی روابط کرده است.

سفیر اسرائیل در آمریکا عادی‌سازی روابط این کشور با برخی کشورهای عربی را  تغییر بزرگی در منطقه توصیف کرد و گفت پتانسیل بزرگی برای روابط بیشتر با دیگر کشورهای عرب و اکثریت مسلمان وجود دارد.

بیشتر از جهان