سالیوان: بایدن تنها توافقی با ایران را امضا می‌کند که به سود امنیت ملی آمریکا باشد

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت جمهوری اسلامی و آمریکا به توافقاتی دست یافته‌اند، اما هنوز نکات حل نشده‌ای باقی مانده است

جیک سالیوان در باشگاه اقتصادی واشنگتن- Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: « جو بایدن تنها توافقی را با ایران امضا خواهد کرد که امنیت ملی آمریکا را تامین کند.»

با وجود این، سالیوان که روز پنج‌شنبه، در باشگاه اقتصادی واشنگتن سخن می‌گفت، توضیح بیشتری در این باره و یا حتی زمان مورد نظر آمریکا برای رسیدن به توافقی با جمهوری اسلامی نداد و تنها گفت:« در روزها و هفته‌های آینده مشخص خواهد شد که با ایران به توافق می‌رسیم یا نه.»

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت:« در ماه‌های اخیر ما پیشرفتی عادلانه برای رسیدن به یک توافق داشته‌ایم و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ایران و آمریکا می‌توانند با پایبندی به این دستاوردها، به توافق هسته‌ای برگردند.»

جیک سالیون در عین حال تایید کرد که هنوز موضوعات حل ناشده‌ای باقی مانده که مذاکره بر سر آنها همچنان ادامه دارد.

او توضیح بیشتری در این مورد نداد، اما در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی منتشر شده که بر اساس آنها، جمهوری اسلامی و آمریکا نتوانسته‌اند بر سر مسئله خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی به به توافقی دست یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن، نه تنها از سوی نمایندگان جمهوریخواه در کنگره، بلکه حتی از سوی برخی از نمایندگان دموکرات نیز تحت فشار قرار دارد تا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند. به علاوه، کشورهای منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی نیز مخالف چنین اقدامی هستند.

سالیوان گفت: « اگر به نقطه‌ای برسیم که که رئیس‌جمهوری بایدن به این نتیجه برسد که توافقی بر سر میز است که بر اساس آن می‌توان برنامه‌ اتمی ایران را تحت کنترل درآورد، این توافق را امضا خواهد کرد.»

او با انتقاد تلویحی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای خروج از برجام گفت: «برنامه هسته‌ای ایران زمانی که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از توافق اتمی کنار کشید، از کنترل خارج شد.»

جیک سالیوان، همچنین ضمن پاسخ دادن به پرسش‌هایی در باره جنگ اوکراین و روابط آمریکا و روسیه گفت: «ما در مواردی مثل مذاکرات هسته‌ای ایران، به طور آشکار با روسیه معامله و مذاکره کرده‌ایم. آنها عضو گروه پنج به علاوه یک هستند. با این همه، در هیچ حوزه‌ای روابط مانند گذشته نیست.»

همزمان، میخاییل اولیانف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در وین، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، از دیدار با هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی در وین و مذاکره بر سر برخی راهکارهای عملی در مذاکرات وین برای احیای برجام خبر داد.

اولیانف توضیح بیشتری در این زمینه نداده است، اما اقدامات روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین و مواضع این کشور در مذاکرات هسته‌ای با انتقاد آمریکا و کشورهای اروپایی و نیز مخالفت شدید افکار عمومی در ایران همراه شده است.