وزارت ارشاد مجوز آلبوم کوروش یغمایی را صادر نکرد

پایه‌گذار موسیقی راک ایران مجبور شد با حمایت یک شرکت آمریکایی اثر خود را منتشر کند

کوروش یغمایی سال ۱۳۳۲ متولد شد و در سال ۱۳۵۲ هنگامی‌که فقط ۲۰ سال داشت با انتشار آلبوم معروف «گل یخ» به شهرت رسید-عکس از فرارو

وزارت ارشاد مجوز آلبوم جدید کوروش یغمایی، خواننده و آهنگساز را صادر نکرد و او مجبور شد آلبومش را در آمریکا منتشر کند.

کورش یغمایی با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «بر پایه نداشتن مجوز برای پخش این آلبوم در سرزمین خودم؛ من به سهم خود از همه هم‌میهنانم شرمسارم.»

این هنرمند موسیقی که به‌عنوان بنیان‌گذار موسیقی راک در ایران شناخته می‌شود، پس از شش سال موفق شد ضبط آلبوم «یاغی» را به پایان برساند، اما ازآنجاکه وزارت ارشاد مجوز انتشار این اثر در ایران را صادر نکرد او مجبور شد این آلبوم را نیز مثل دیگر آثار خود با حمایت یک شرکت آمریکایی به نام Now-Again Records منتشر کند.

به گزارش وب‌سایت ایران‌آرت، «یوتن آلاپات، سرپرست این شرکت که کارشناس موسیقی است، در سال ۱۳۸۸ با آثار یغمایی آشنا شد و از آن زمان نام این هنرمند ایرانی، در فراسوی مرزها بیش از گذشته شناخته شد.»

کوروش یغمایی، در سال ۱۳۸۸ نیز با کمک همین تهیه‌کننده موفق شد آلبوم «زنجیر خودت را بباف» را منتشر کند. او علاوه بر خوانندگی و آهنگ‌سازی، نوازنده گیتار و تنظیم‌کننده موسیقی نیز هست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوروش یغمایی سال ۱۳۳۲ متولد شد و در سال ۱۳۵۲ هنگامی‌که فقط ۲۰ سال داشت با انتشار آلبوم معروف «گل یخ» به شهرت رسید. او که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ماندن در ایران را انتخاب کرده‌ بود تا سال‌ها اجازه کار و فعالیت هنری نداشت تا اینکه سال ۱۳۷۵ پس از ۱۷ سال تلاش موفق شد مجوز آلبوم «سیب نقره‌ای» خود را از وزارت ارشاد بگیرد.

این هنرمند موسیقی در سال‌های پس از آن آثار دیگری همچون «ماه و پلنگ»، «کابوس» و «تفنگ نقره‌ای» را منتشر کرد. برخی کارشناسان موسیقی به کوروش یغمایی لقب «پدر راک ایران» را داده‌اند و بر این باورند که او همگام با پیشروان این سبک موسیقی در معرفی و شناساندن آن در ایران نقش داشته است.

این نخستین بار نیست که وزارت ارشاد از ارائه مجوز به هنرمندان موسیقی خودداری می‌کند، نمونه بارز آن مرحوم حبیب محبیان بود که پس از سال‌ها دوری با امید ادامه فعالیت هنری به ایران بازگشت اما هفت سال برای صدور مجوز آلبوم خود انتظار کشید و در نهایت سال ۱۳۹۵ از دنیا رفت.

برخی هنرمندان موسیقی همچون شادمهر عقیلی نیز به دلیل اینکه امکان فعالیت هنری آزاد در داخل کشور را نداشتند مهاجرت کردند در روزهای گذشته مازیار فلاحی، خواننده محبوب نسل جوان نیز خبر مهاجرت قطعی خود از ایران و ادامه کار در کشورهای دیگر را تایید کرد.

بیشتر از موسیقی