تبلیغات سیگار الکترونیکی و علاقمندی بیشتر نوجوانان

افزایش ۱۲.۵ درصدی مصرف‌کنندگان بریتانیایی سیگار الکترونیکی 

iStock

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که تبلیغات سیگار الکترونیکی باعث «اقبال بیش‌تر» نوجوانان به این نوع سیگار شده است.

در این پژوهش از داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی از ۱۲۰۶۴ نوجوان ۱۶ تا ۱۹ سال در سال ۲۰۱۷ استفاده کرده‌اند که یافته‌ها نشان می‌دهد باید در روش‌های مجاز برای تبلیغ سیگار الکترونیکی مخصوصاً در فضای مجازی تغییراتی داد.

اخیراً تبلیغات سیگار الکترونیکی در رسانه‌های جمعی انگلستان ممنوع شده است. اما تبلیغ این نوع سیگار بر روی تابلوهای تبلیغاتی و اعلامیه‌ها و در تنباکوفروشی‌ها و فروش‌گاه‌هایی که لوازم جانبی و مایعات مربوط به سیگار الکترونیکی را می‌فروشند آزاد است.

در این پژوهش، دانشمندانی از دانش‌گاه کارولینای جنوبی، گروه اعتیاد مؤسسه‌ روان‌پزشکی، روان‌شناسی و علوم اعصاب کینگ و مرکز مطالعات تنباکو و الکل انگلستان بررسی کردند که چطور نوجوانان در معرض آگهی‌های سیگار الکترونیکی قرار می‌گیرند.  

این پژوهش نشان می‌‌دهد ۸۳ درصد از پاسخ‌گویان گفته‌اند تبلیغات سیگار الکترونیکی را می‌بینند.

از این تعداد ۴۰ درصد گفته‌اند این آگهی‌ها را در تارنماها و مطالب افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی، مانند اولیویا اتوود ستاره‌ مجموعه‌ی «جزیره‌ی عشق» دیده‌اند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند این آگهی‌ها سیگار الکترونیکی را «جذاب» نشان می‌دهند.

علاوه بر این‌، ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان بر این باورند که این تبلیغات عمداً غیرسیگاری‌ها را هدف گرفته‌اند.

دکتر سارا هیچمن مدرس رشته‌ اعتیاد در مؤسسه‌ کینگ گفت: «مطالعه‌ ما نشان می‌دهد که باید بکوشیم جذابیت تبلیغات سیگار الکترونیکی را برای جوانان کاهش دهیم».

سایمن کلِوِرلی رئیس امور تولید گروه تولیدی تنباکوی بریتیش امریکن افزود: «تکلیف ما مشخص است. باید بازاریابی همه‌ محصولات‌مان را مسئولانه انجام دهیم، به خصوص که مخاطبان‌مان باید فقط مصرفکنندگان بزرگسال باشند. سخت‌گیرانه حواس‌مان را جمع کرده‌ایم که با چه کسانی همکاری می‌کنیم و در تبلیغات‌مان افراد بالای ۲۵ را نمایش می‌دهیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های این پژوهش مکمل تحقیق قبلی دانش‌گاه لیدز است. طبق آن پژوهش جوانانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند و سیگار معمولی نمی‌کشند چهار برابر بیشتر از جوانانی که اهل سیگار الکترونیکی نیستند احتمال دارد که سیگار معمولی را امتحان کنند.

داده‌های جدیدی که مؤسسه‌ مصرف دخانیات و سلامت به دست آورده حاکی از آن است که تعداد استفاده‌کنندگان از سیگار الکترونیکی به بیشترین میزان خود رسیده است.

مؤسسه‌ خیریه‌ انگلستان می‌گوید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این کشور از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند و این رقم در طول یک سال ۱۲.۵ درصد رشد داشته است.

این محصول اول در میان افراد ۳۵ تا ۴۴ ساله و سپس در میان ۴۵ تا ۵۴ ساله‌ها بیشترین محبوبیت را دارد. استفاده از آن در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله کمترین شیوع را دارد.

یک بخش نظارتی در دولت گفته در طول پنج سال گذشته در انگلستان کشیدن سیگار الکترونیکی باعث ۲۰۰ نوع اختلال در سلامت افراد شامل ذات‌الریه و اختلالات قلبی شده است.

مسئولان سلامت عمومی دفتر نظارت بر دارو و درمان فهرستی از بیماری‌های مرتبط با سیگار الکترونیکی را در ۷۴ «کارت زرد» جداگانه گزارش کرده‌‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی