پنتاگون: روسیه و چین درصددند به ماهواره‌ها حمله کنند

ظاهرا چین در نظر دارد چندین طرح ضدفضایی توسعه دهد تا حسگرهای نوری را سردرگم کند و بتواند اجزای ماهواره‌‌ها را تخریب کند.

پنتاگون مدعی شد که حکومت چین برای رسیدن به اهدافش در عرصه فضایی به «استفاده پنهانی از فناوری‌های فضایی و ضدفضایی خارجی» اتکا دارد‌ـ GREG BAKER / AFP

بر اساس گزارشی از پنتاگون، روسیه و چین در حال ساخت جنگ‌افزارهایی برای حمله به ماهواره‌های ایالات متحده‌اند.

پس از آنکه در بازه طولانی‌تر ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، این کشورها ناوگان خود را تا ۲۰۰ درصد توسعه دادند، به نظر می‌رسد که طی دو سال اخیر، ناوگان فضایی این دو کشور بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته باشد.

پنتاگون مدعی شد که حکومت چین برای رسیدن به اهدافش در عرصه فضایی به «استفاده پنهانی از فناوری‌های فضایی و ضدفضایی خارجی» اتکا دارد و ظاهرا به آن اجازه می‌دهد «هزینه‌های تحقیقات را دور بزند و با بهره‌کشی از خلاقیت سایر کشورها توسعه جهشی را تسهیل کند».

ظاهرا چین در نظر دارد چندین طرح ضدفضایی توسعه دهد تا حسگرهای نوری را سردرگم کند و بتواند اجزای ماهواره‌‌ها را تخریب کند.

بر اساس این گزارش، «چین روی زمین چندین جنگ‌افزار لیزری با قدرت‌های متفاوت دارد تا در عملکرد ماهواره‌هایی که فعلا در استفاده از سامانه‌های لیزری در برابر حسگرهای ماهواره‌ای قدرت محدودی دارند، اختلال یا آسیب ایجاد یا آن‌ها را تخریب کند. چین ممکن است تا اواسط یا اواخر دهه ۲۰۲۰ سامانه‌های قوی‌تری به میدان بیاورد که تهدید ساختارهای ماهواره‌های غیراپتیکی را نیز افزایش دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شاید چین قصد داشته باشد به جنگ‌افزارهای ضدماهواره دیگری نیز دست پیدا کند که بتواند همه ماهواره‌های موجود تا ژئو (GEO) [مدار ژئوسنکرون زمین‌] در فاصله حدود ۳۶ هزار کیلومتری سطح زمین و احتمالا سامانه‌های ارتباطی و هشدار موشکی را مختل کند.»

وزیر خارجه چین به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این مورد پیش از انتشار مطلب، پاسخی نداد، اما ژائو لی‌ جیان، سخنگوی او، روز چهارشنبه در یک نشست خبری معمول در پکن، گفت که چین «همواره از استفاده صلح‌آمیز از فضا حمایت می‌کند» و اینکه ایالات متحده این روایت به‌اصطلاح تهدید فضایی چین و روسیه را ساخته است تا عملیات نظامی خود را توجیه کند.

پنتاگون در گزارش خود مدعی شد که برنامه فضایی روسیه «نیرومندتر اما متمرکزتر از چین» است؛ اما تلاش‌های این کشور در عرصه فضا به علت «اولویت‌های رقابتی روسیه در چارچوب تلاش‌هایش برای مدرن‌‌سازی نظامی» محدود است.

بر اساس این ادعا، روسیه چندین لیزر مستقر روی زمین برای کور کردن حسگر ماهواره‌ها دارد و «ممکن است روسیه هم تا سال ۲۰۳۰ با به کار گرفتن سیستم‌های پرقدرت‌تر تهدید ساختارهای کل‌ ماهواره‌ها را افزایش دهد».

همچنین گزارش‌ شده است که روسیه در حال ساخت سامانه‌های موشکی «ای‌اس‌ای‌تی» (ASAT) است که سامانه‌های فضایی مستقر در مدار پایینی زمین را نابود می‌کنند و همچنین در حال «ساخت جنگ‌افزار پرتاب از هوای ای‌اس‌ای‌تی به نام بوروستنیکا» مبتنی بر سامانه دوران شوروی به نام کانتکت (Contact) است.

ژنرال اسکات بریر، مدیر سازمان اطلاعات دفاعی، می‌گوید: «از دست دادن خدمات ارتباطی و ناوبری فضایی می‌تواند در طول درگیری بر جنگجویان اثر مخربی داشته باشد و این یکی از جدی‌ترین سناریوهای پیش‌بینی‌شده است. با ادامه رشد قابلیت‌های فضایی و فعالیت‌های جنگ الکترونیکی چین و روسیه، داشتن قلمرو فضایی ایمن، پایدار و قابل‌دسترس‌ بسیار مهم است.»

قبل از انتشار این خبر، نه روسکاسموس و نه وزارت خارجه روسیه به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این باره پاسخ ندادند.

طبق گزارش‌ها، ایالات متحده نیز در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی از جنگ‌افزار فضایی خود است که ظاهرا می‌تواند ماهواره یا فضاپیمای هدف را تخریب یا نابود کند.

ظاهرا قرار بود این [جنگ‌افزار] در سال ۲۰۲۰ و در دوران دولت ترامپ، هم‌زمان با ایجاد فرماندهی فضایی و نیروی فضایی، به نمایش گذاشته شود، اما گویا همه‌گیری کووید-۱۹ و خروج اخیر از افغانستان اعلام آن را به تاخیر انداخت.

به دلیل آثار مخربی که جنگ‌افزارهای ضدماهواره‌ای می‌توانند در ایجاد زباله‌های فضایی داشته باشند، کارشناسان سراسر جهان خواستار ممنوعیت آن‌ها شده‌اند.

سپتامبر پارسال فضانوردان سابق، سازمان‌های فضایی بین‌المللی، برندگان جایزه نوبل و مقام‌های دولتی با ارسال نامه‌ای سرگشاده‌ از سازمان ملل خواستند این فناوری را ممنوع کند.

در این نامه آمده است: «اگر فقط یک تکه زباله به‌جامانده از چنین آزمایشی با ماهواره‌ای برخورد و ترکش‌های بزرگی پدید آورد، ممکن است به رویدادهای دیگری منجر شود و بر همه کشورها اثر منفی بگذارد؛ از جمله ترکش‌های بیشتر، از کار افتادن ماهواره یا اختلال در خدمات.»

© The Independent

بیشتر از جهان