دفاع خامنه‌ای از عملکرد هیئت مذاکره کننده ایرانی

علی خامنه‌ای: در برنامه‌ریزی‌های کاری معطل مذاکرات هسته‌ای نشوید

علی خامنه‌ای به مناسبت ماه رمضان با مقامات نظام جمهوری اسلامی دیدار کرد -- KHAMENEI.IR / AFP

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۳ فروردین، به مناسبت ماه رمضان با مقامات نظام جمهوری اسلامی دیدار کرد.

به گزارش وبسایت رسمی علی خامنه‌ای، بخشی از سخنرانی روز سه‌شنبه او به موضوع مذاکره هسته‌ای ایران اختصاص داشت. وی، به سیاق سال‌های گذشته، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت «در برنامه‌ریزی‌های کاری مطلقا معطل مذاکرات هسته‌ای نشوید.»

مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی با کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین از یک‌سال قبل و به هدف احیای برجام آغاز شده اما روند این مذاکرات، به دلیل اختلاف‌های بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا، با توقفی ۳۲ روزه مواجه شده است.

ناظران سیاسی بر این باورند که موضوع خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست «گروه‌های تروریستی خارجی دولت آمریکا» مهمترین دلیل اختلاف میان جمهوری اسلامی و آمریکا است.

علی خامنه‌ای همچنین با دفاع از عملکرد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی گفت:«هیئت مذاکره کننده ما تا اینجا در برابر زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل مقاومت کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته شماری از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی با نوشتن نامه‌هایی به ابراهیم رئیسی خواسته‌اند تا در جریان مذاکرات هسته‌ای به آنچه این گروه «خط قرمزهای نظام» می‌خوانند، توجه نشان دهد. این گروه از نماینده‌ها، که تعدادشان در روز ۲۱ فروردین به ۲۵۰ نفر رسید، به رئیس دولت سیزدهم هشدار داده‌اند که روند مذاکرات را با دقت زیر نظر دارند.

رهبر جمهوری اسلامی در انتهای سخنرانی امروزش به شکلی غیر مستقیم به حمله‌های گروهی از نماینده‌های مجلس یازدهم به برخی از وزرای کابینه ابراهیم رئیسی پاسخ داد و در این ارتباط گفت: «نقد کارهای مسئولان هم اشکالی ندارد، اما نقد با نگاه خوش‌بینانه و خالی از سوظن باشد؛ نباید نسبت به کسی که در وسط میدان و خط مقدم حضور دارد سوظن داشت.»

همزمان با آغاز به کار مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۱، گروهی از نماینده‌های مجلس سخنرانی‌های تندی علیه برخی از وزرای دولت سیزدهم ایراد کردند که باعث شد روزنامه ایران، که به دولت تعلق دارد، به برخی از اتهام‌های وارد شده واکنش نشان دهد.

ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در نخستین نطقش در سال جدید در مورد وزیر کار کابینه رئیسی چنین گفت: «پست فروشی به عنوان حق‌السکوت و تقسیم غنایم برای تامین هزینه­‌های مالی و معنوی نامزدی وزیر در انتخابات آینده، دو راهبرد اصلی آقای عبدالملکی است». موسوی لارگانی همچنین گفته بود ۵۵ نماینده مجلس تقاضای استیضاح وزرای کار و صمت را به هیئت رئیسه مجلس فرستاده‌اند اما تقاضای آن‌ها اعلام وصول نشده است.