خبر بد برای قهرمان جام حذفی: احتمال محرومیت از لیگ قهرمانان آسیا

تیم‌های کوچک؛ شگفتی‌سازان بداقبال

پیش از استقلال و پرسپولیس، مدعیان دیگری مثل سپاهان، فولاد و تراکتور نیز از جام حذفی کنار رفتند - باشگاه استقلال 

جام حذفی فوتبال ایران با رویای راهیابی یک تیم شگفتی‌ساز به لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود؛ اما شاید هیچ‌کدام از چهار تیمی که بزرگان را حذف کرده‌ و به نیمه‌نهایی رسیده‌اند، نتوانند در لیگ قهرمانان بازی کنند.

جام حذفی با وفاداری به رسم و ماهیت خود، پرسپولیس و استقلال را حذف کرد تا تیم‌های کوچک شگفتی‌ساز باشند و چه اتفاقی از این بهتر که عرصه برای نمایش تیم‌های کوچک فراهم شده است.

پیش از استقلال و پرسپولیس، مدعیان دیگری مثل سپاهان، فولاد و تراکتور نیز از جام حذفی کنار رفتند. حالا در نیمه‌نهایی جام حذفی، آلومینیوم اراک باید در تاریخ ۲۷ فروردین در ورزشگاه خانگی خود به دیدار خلیج فارس ماهشهر، تیمی از لیگ دسته ۲،برود و نساجی هم باید همان روز مقابل مس کرمان بازی کند؛ اما شاید به دو دلیل قهرمان جام حذفی این‌ بار نتواند به لیگ قهرمانان آسیا برسد.

تغییر تقویم لیگ قهرمانان دلیل اول است که احتمال این تغییر در کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد. دلیل دوم و مهم‌تر حذف احتمالی قهرمان جام حذفی به دلیل ناتوانی در دریافت مجوز حرفه‌ای است. استقلال و پرسپولیس به همین دلیل در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارند و بعید به نظر می‌رسد تیم‌هایی مثل آلومینیوم اراک، نساجی مازندران، خلیج فارس ماهشهر و مس کرمان بتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرند؛ چون هم بدهی‌های انباشته دارند و هم از نظر امکانات و ساختار اداری دچار مشکل‌اند و تیم‌های کوچک اگرچه شگفتی‌ساز شدند، با این بداقبالی مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیچ‌کدام از چهار تیم حاضر نیمه‌نهایی سابقه قهرمانی در جام حذفی را ندارند اما هر کدام برای رسیدن به این مرحله، مدعیان بزرگی را شکست داده‌اند. تنها تیمی که در تاریخ جام حذفی ایران از لیگ دسته ۲ به فینال رسید، داماش گیلان بود که با مربیگری سیامک فراهانی در فصل ۹۸-۱۳۹۷ به فینال رسید و علی‌رغم نمایشی تحسین‌برانگیز، از پرسپولیس شکست خورد.

اگر تیم خلیج فارس به فینال برسد، دومین تیم از لیگ دسته ۲ در فینال خواهد بود. تیم‌های لیگ دسته ۲ در فوتبال ایران امکانات بسیار اندکی دارند و صعودشان به مراحل بالایی جام حذفی شاهکار و شگفتی محسوب می‌شود. آن‌ها اغلب مربیانی کمتر شناخته‌شده‌ دارند و با بازیکنان محلی می‌درخشند و به جذابیت‌های فوتبال اضافه می‌کنند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اصلاح ساختار اداری و مالی باشگاه‌ها و ایجاد امکانات بیشتر پروژه مجوز حرفه‌ای را برای باشگاه‌ها تعریف کرد؛ اما بزرگ‌ترین تیم‌های ایرانی از دریافت مجوز حرفه‌ای بازماندند و حالا اینکه تیم‌هایی با امکانات و بودجه‌های کمتر به نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده‌اند، می‌تواند باعث شود قهرمان جام حذفی هم از لیگ قهرمانان آسیا حذف شود زیرا هنوز روشن نیست که حتی قهرمان لیگ برتر هم بتواند در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند و قهرمان جام حذفی احتمالا از حضور در لیگ قهرمانان محروم می‌شود.

فدراسیون فوتبال مسئول بررسی پرونده تیم‌ها و صدور مجوز حرفه‌ای است اما کنفدراسیون فوتبال آسیا راستی‌آزمایی می‌کند تا فدراسیون‌ها با مستندات جعلی مجوز حرفه‌ای صادر نکنند. فدراسیون فوتبال ایران هم که دو سال پیش به دلیل صدور مجوز با مستندات جعلی جریمه شده بود، در فصل گذشته نتوانست به مماشات با باشگاه‌ها ادامه دهد و مجبور شد مجوز استقلال و پرسپولیس را لغو کند.

صعود تیم‌های کوچک به مراحل بالایی جام حذفی این اقبال را ایجاد می‌کند که مسئولان محلی برای این تیم‌ها امکانات بهتری فراهم کنند. شاید این مهم‌ترین دستاورد برای آن‌ها باشد که از فردای درخشش در جام حذفی بتوانند بودجه‌های بیشتری جذب کنند و این به بقای باشگاه‌های کوچک‌تر که از لیگ دسته ۲ یا دسته ۱ بالا می‌آیند، کمک می‌کند.

شاید پیش‌بینی در آستانه مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی این باشد که دو تیم لیگ برتری -آلومینیوم و نساجی- تیم‌های لیگ دسته ۱ و ۲ را شکست دهند و به فینال برسند اما جام حذفی در همین فصل نشان داده است که پیش‌بینی‌ها غلط از آب درمی‌آیند و چه بسا خلیج فارس ماهشهر و مس کرمان در فینال جام حذفی باشند و این ناامیدی کوچکی نیست که قهرمان جام حذفی نتواند در لیگ قهرمانان آسیا بازی کند و این اتفاق معنای جام حذفی را که مسیری نزدیک و میانبر برای درخشش است، مخدوش می‌کند؛ اتفاقی که فقط برای تیم‌های کوچک ایرانی در فصل تازه رخ نمی‌دهد، بلکه استقلال و پرسپولیس هم با همه برو‌بیا و بودجه‌ها و حمایت‌ها، به دلیل سوء‌مدیریت رایج در فوتبال ایران از لیگ قهرمانان آسیا محروم شده‌اند.

بیشتر از فوتبال