کاهش چشمگیر شمار پرندگان مهاجر در تهران

برخی گزارش‌ها از شکار سالانه یک میلیون پرنده مهاجر در ایران حکایت دارد

سالانه پنج میلیون پرنده به ایران مهاجرت می‌‌کنند- عکس: ایرنا

کم‌آبی تالاب «بندعلیخان» شهر تهران، شمار پرندگان مهاجر به این کلان‌شهر را کاهش داد.

محمدعلی حسین‌پور، معاون تنوع زیستی استان تهران گفت، «کاهش نزولات جوی» و «تامین نشدن حق‌آبه تالاب» در بروز چنین وضعیتی نقش دارد.

محمد فریدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین هم ۱۶ فروردین ماه امسال این وضعیت را باعث کاهش شمار پرندگان مهاجر این تالاب اعلام کرد.

تالاب «بندعلیخان» هر ساله میزبان پرندگانی نظیر مرغابی سرسبز، خوتکا، حواصیل، آنقوت، تنجه، فلامینگو، درنا و قو است که فصول سرد را در این منطقه سپری می‌کنند.

این تالاب در ۳۵ کیلومتری جنوب دشت ورامین واقع شده است؛ تالابی ۲۵ هزار هکتاری که ۲۰ درصد آن در استان تهران و مابقی آن در استان قم واقع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فریدی «این تالاب نقش مهمی در  اکوسیستم منطقه ایفا می‌کند و با خشک شدن آن، مشکلات عدیده‌ای از جمله ورود ریزگردها به مناطق مسکونی ایجاد» خواهد کرد.

تالاب‌ها، دریاچه‌ها و سواحل برخی استان‌های ایران صدها سال است پذیرای پرندگان مهاجر است که تغییرات زیست محیطی در دو دهه اخیر شمار این مهاجران را کاهش داده است.

خشکسالی و کمبود منابع آب طی این مدت همچنین وضعیت بسیاری از تالاب‌های ایران را بحرانی کرده و منجر به مرگ تعدادی از آنها شده است.

آمار‌‌ها می‌گوید هر ساله بیش از پنج میلیون بال پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌های شمال کشور مهاجرت می‌کنند که تعداد قابل توجهی از آنها شکار می‌شوند.

این کشتار تنها به پرندگان مهاجر شمال کشور ختم نمی‌شود، بلکه در استان خوزستان نیز بسیاری از پرندگان مهاجر به همین سرنوشت دچار می‌شوند.

فعالان محیط زیست می‌گویند سالانه بیش از یک میلیون بال پرنده صید شده و گوشت آنها در بازار‌ها فروخته می‌شود.

حر منصوری یکی از فعالان محیط‌ زیست هم در این رابطه گفت، «عامل اصلی کشتار پرندگان که به‌صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده، تجارت است، نه شکار.»

منصوری افزود، «تجارت و ایجاد بازارهای داغ خرید و فروش پرندگان، حجم کشتار و قتل عام را چند برابر» کرده است.