موضع مبهم بایدن درباره سپاه؛ برد یا باخت برای اسراییل

دولت بایدن در حال بازی کردن با اسراییل است یا لابی تل‌آویو موفق شد؟

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده از مخالفت خود با حذف نام سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد-AFP

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا قصد دارد درخواست تهران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را رد کند. گزارش هاآرتص به نقل از منابعی که با واشینگتن‌پست گفت‌و‌گو کردند، احتمال رد درخواست ایران را مطرح کرد و مدعی شد که این موضع جدید نتیجه لابی وزیر امور خارجه و سفیر اسراییل در ایالات‌ متحده آمریکا است. در مقابل اوشلیم پست این گمانه‌زنی را مطرح کرده است که امکان دارد دولت بایدن در حال بازی کردن با اسراییل و دیگر مخالفان حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی باشد. در این گزارش به موضع مبهم مقامات دولت بایدن درباره کلیت باقی‌ماندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی یا تنها حفظ یکی از پنج شاخه آن، یعنی نیروی قدس اشاره شده است.

اکسیوس ماه گذشته از آمادگی دولت بایدن برای خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده بود. نام سپاه در سال ۲۰۱۸ و در دولت دونالد ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا قرار گرفت.

یک مقام ارشد دولت بایدن در خصوص توافق هسته‌ای به واشنگتن پست گفت: «این مسئولیت بر عهده ایران است که آیا توافق هسته‌ای داشته باشیم یا خیر. ایرانی‌ها نظرات ما را می‌دانند و رئیس جمهور آمریکا نیز به اصول اصلی پایبند است.» او که نامش فاش نشده است، گفت: «بایدن بر سر موضع خود می‌ماند؛ حتی اگر ریسک به خطر افتادن توافق با ایران وجود داشته باشد.»

چند روز قبل، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی، سپاه پاسداران را یک گروه تروریستی خواند و نسبت به موفقیت مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز بدبینی کرد. او در سفر اخیر به منطقه از مقامات اسراییل خواسته بود اگر جایگزینی برای برجام دارند که می‌تواند از توسعه برنامه‌های غنی‌سازی در ایران جلوگیری کند، آن را ارایه دهند. 

ژنرال مارک الکساندر میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نیز در اظهاراتی از مخالفت خود با حذف نام سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی که از شروط تهران برای دستیابی به توافق عنوان شده، خبر داد.

اما جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در جریان یک نشست خبری در روز جمعه ۱۹ فروردین، گفته بود که جو بایدن با ژنرال مارک الکساندر میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره تروریستی بودن نیروهای سپاه پاسداران هم‌نظر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، به یکی از موضوعات مهم در صحنه سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده است و طی هفته‌های اخیر، شماری از جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌های کنگره علیه این مسئله موضع گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران، در جریان مذاکرات هسته‌ای، حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی را از پیش‌ شرط‌های خود اعلام کرده است. جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که ما بر رعایت خطوط قرمز خود تاکید داریم و در جریان توافق باید این خطوط قرمز رعایت شود. یکی از همین خطوط قرمز که حالا مدتی است بحث روی آن بالا گرفته، حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.

در روزهای گذشته، حسین امیرعبداللهیان در اظهاراتی توپ را به زمین آمریکا انداخته و به نتیجه رسیدن توافق را در گروه تصمیم آنها نسبت به قبول پیش‌شرط‌های جمهوری اسلامی اعلام کرد.

نام سپاه پاسداران به دلایل مختلف از جمله پشتیبانی نظامی از رژیم سوریه در جریان سرکوب اعتراضات در این کشور، حمایت از شبه‌نظامیان حوثی در یمن و حزب‌الله لبنان، در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. تلاش جمهوری اسلامی ایران برای خروج نام سپاه پاسداران از این فهرست به یکی از موانع عمده در روند مذاکرات اتمی برای احیا کردن برجام تبدیل شده است. 

بیشتر از جهان