کعبه در ماه رمضان بهترین ظاهر خود را دارد

در دوران حکومت اول سعودی، کسوه مورد توجه زیادی قرار گرفت

تا قرن‌های متمادی کسوه از مصر وارد می‌شد، اما آن سنت در سال ۱۹۲۵ پایان یافت- BANDAR ALDANDANI / AFP

مسئولان نگهداری پرده کعبه سخت می‌کوشند تا مطمئن شوند که پوشش کعبه در ماه رمضان به بهترین شکل دیده شود. 

بخش تعمیر و نگهداری «کسوه» مسجد جامع اعلام کرد که اخیرا برای حفظ جامه حریری که کعبه را می‌پوشاند، لبه‌ها و کمربند اطراف آن را محکم کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که در ماه رمضان به بهترین شکل به‌چشم خواهد آمد. 

فهد الجبیری، مدیر این قسمت، به «عرب نیوز»  گفت: «این بخشی از کارهای دوره‌ای است که به‌دست واحدی که مسئولیت مراقبت از کسوه کعبه را بر عهده دارد، انجام می‌شود. این کار طبق یک برنامه ثابت نگهداری و نظافت کعبه در طول سال اجرا می‌شود. بر اساس طرح عملیاتی و فنی این  گروه، کسوه به صورت روزانه به‌دست یک تیم تخصصی باتجربه، که برخی از اعضای آن بیش از ۲۶ سال سابقه دارند، بررسی و نگهداری می‌شود. گروهی که این وظیفه را بر عهده دارد، تمام قطعات کسوه و نیز حلقه‌هایی را که آن را در جای خود نگه می‌دارند، بازرسی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الجبیری در تشریح تازه‌ترین تغییرات گفت: «گروهی متشکل از متخصصان و  کارگران ماهر، کار را سازماندهی می‌کنند و بر اساس برنامه تعیین شده، اولویت‌ها را مشخص می‌کنند. کار با سفت کردن کسوه روی حلقه‌ها و طناب به منظور آمادگی برای ماه مبارک رمضان آغاز شد، زیرا کسوه نیاز به سفت کردن، نگهداری، و تمیز کردن دارد. همچنین، به قاب‌های «حجر‌الاسود» و رکن الیمانی رسیدگی شد. همه اعضای تیم فنی مشتاقند تا بالاترین استانداردهای دقت، کیفیت، و عملکرد را به کار گیرند تا ضمن رعایت اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از ایمنی همگان، کار را در مدت زمان بی‌سابقه‌ای به پایان برسانند.» 

در دوران حکومت اول سعودی، کسوه مورد توجه زیادی قرار گرفت. تا قرن‌های متمادی کسوه از مصر وارد می‌شد، اما آن سنت در سال ۱۹۲۵ پایان یافت. در آن زمان، ملک عبدالعزیز دستور داد تا کارخانه‌ای در منطقه اجیاد، نزدیک مسجد جامع، برای بافتن کسوه تاسیس شود. این اولین تاسیساتی بود که در منطقه حجاز به این کار اختصاص ‌می‌یافت. 

ملک عبدالعزیز و بعدها پسرانش، به نظارت و هدایت ساخت و توسعه کسوه ادامه دادند. در مارس ۱۹۷۷، کارخانه به منطقه ام‌الجود در مکه منتقل شد. این کارخانه به پیشرفته‌ترین ماشین‌های موجود در آن زمان مجهز شد و تا امروز، همچنان به تولید کسوه ادامه داده است. 

این مجموعه دارای بخش نمک‌زدایی مخصوص خود است که وظیفه حفظ کیفیت آب مصرفی در طول فرایند تولید را بر عهده دارد؛ بخشی حیاتی که بر کیفیت و بافت ابریشم تاثیر می‌گذارد. این بخش ویژه، با نمک‌زدایی آب‌های زیرزمینی مورد استفاده در فرایند شست‌وشو و رنگ‌آمیزی، اطمینان حاصل می‌کند که نسبت کل جامدات محلول، از یک در میلیون فراتر نرود. 

این مجموعه همچنین دارای بخش رنگرزی خاص خود است تا ابریشم را به رنگ‌های سیاه و سبز درآورد که رنگ‌ بخش‌های بیرونی و داخلی پوشش کعبه است.

بیشتر از جهان