تغییر پوشش کعبه، یک روز قبل از عید قربان

هرسال یک‌بار در روز عرفات نهم ذی‌الحجه و روز قبل از عید قربان پوشش کعبه عوض می‌شود

کسوه یک پوشش چندلایه است که سراسر چهار دیوار خارجی و سقف ساختمان سنگی سیاه کعبه را به‌جز در قسمت در و ناودان طلا، حجرالأسود و رکن یمانی می‌پوشاند. ۶۵۸ مترمربع مساحت و بیش از نیم تن وزن دارد - AFP

اولین پوشش کعبه بعد از فتح مکه، پارچه یمانی سفیدی بود که به دستور حضرت محمد پیامبر اسلام بعد از آن که پرده قبلی در آتش سوخت، بر آن آویختند.

کعبه، اتاق سنگی سیاه رنگی است که برای مسلمانان سرتاسر جهان مقدس شمرده می‌شود.

بنای اولیه این ساختمان در روایات مذهبی به ابراهیم پیامبر نسبت داده‌شده است.

مراسم حج نیز که به محوریت این بنا هرسال برگزار می‌شود، بر اساس داستان حضرت ابراهیم، همسرش هاجر و فرزندشان اسماعیل شکل‌گرفته است.

یکی از سنت‌های مربوط به کعبه، تعویض پوشش آن است که به آن کَسوه می‌گویند.

هرسال یک‌بار در روز عرفات نهم ذی‌الحجه و روز قبل از عید قربان انجام می‌شود.

ماندن در زیر باد و باران و آفتاب سوزان عربستان باعث کهنگی و فرسودگی آن می‌شود تا پس از گذشت یک سال و طی مراسم خاصی پوشش کعبه را برای فرارسیدن عید قربان نو ‌کنند. پوشش قبلی را قطعه‌قطعه کرده و به‌عنوان هدیه و یادبود به افراد خاصی می‌دهند. پیش‌آمده که صاحبان، این قطعه متبرک را برای مصارف خیریه فروخته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسوه یک پوشش چندلایه است که سراسر چهار دیوار خارجی و سقف ساختمان سنگی سیاه کعبه را به‌جز در قسمت در و ناودان طلا، حجرالأسود و رکن یمانی می‌پوشاند. ۶۵۸ مترمربع مساحت و بیش از نیم تن وزن دارد. معمولاً در دوخت آن ۱۵ کیلوگرم طلا مصرف می‌شود. این پرده یک‌تکه نیست و قطعات آن بر روی بنا به هم متصل می‌شوند.

تعویض این پرده در خلوت‌ترین روز سال انجام می‌شود؛ در روز نهم ذی‌الحجه که حجاج همگی برای انجام مراسم وقوف در صحرای عرفات خواهند بود و در روز دهم، نماز عید قربان را در برابر کعبه که رخت عید پوشیده به‌جا می‌آورند.

امسال اما خلوت بودن مسجدالحرام دلیل دیگری داشت.

مراسم به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد و برای اولین بار در تاریخ معاصر، مراسم سه‌میلیون ‌نفری حج تمتع، تنها با حضور هزار نفر برگزار شد.

پیش از این در تاریخ در چند مورد انگشت‌شمار این اتفاق افتاده بود. چند بار به دلیل مناقشات سیاسی و نظامی و نیز در قرن نوزدهم به دلیل همه‌گیری بیماری وبا و طاعون.

بیشتر از زندگی