حکم حبس حسین فریدون به پنج سال کاهش یافت

حکم اعدام، ‌حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار برای متهمان به جاسوسی

ایسنا

غلامحسین اسماعیلی، ‌سخنگوی قوه قضاییه از صدور احکام سنگین برای افرادی خبر داد که به جاسوسی برای کشورهای خارجی از جمله آمریکا و بریتانیا متهم هستند. او همچنین از کاهش مدت حبس برای برادر رئیس‌جمهور ایران و محکومیت او به جزای نقدی و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان خبر داد.

تسنیم به نقل از اسماعیلی که در کنفرانس خبری امروز (سه‌شنبه) سخن می‌گفت، گزارش داد که علی نفریه، ‌به جرم جاسوسی به نفع سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA )، به ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار دریافتی از این سازمان محکوم شده است.

او همچنین گفت فردی به نام امیر نسب به اتهام جاسوسی برای بریتانیا به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. فرد دیگری که اسماعیلی از او نام برد، ‌محمد باباپور است که مانند علی نفریه، به ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در ادامه گفت، ‌فرد دیگری هم برای آمریکا جاسوسی کرده که با توجه به گستردگی جاسوسی به اعدام محکوم شده بود، اما اکنون حکم به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه در حالی از صدور احکام سنگین برای متهمان به جاسوسی خبر می‌دهد که در ۳۱ تیرماه سال جاری،‌ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز از صدور حکم اعدام برای برخی متهمان به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خبر داده بود.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در تیرماه اعلام کرد که در ۲۸ تیرماه سال جاری،  ۱۷ نفر در این زمینه دستگیر شده شده و یک شبکه جاسوسی مرتبط با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا متلاشی شده است. بنابراین گزارش، حکم متهمان جاسوسی بوده و آنها با عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند.

البته روشن نیست افرادی که اسماعیلی به نام‌ آنها اشاره کرده با پرونده ۱۷ نفره‌ای که وزارت اطلاعات در تیرماه از آن خبر داده بود، ‌ارتباط دارند یا خیر.

صدور احکام سنگین برای افرادی که گفته می‌شود به جاسوسی متهم هستند، ‌در شرایطی انجام می‌شود که اخیرا ماجرای پرونده‌سازی برای گروهی از افراد در ارتباط با دست داشتن آنها در ترور دانشمندان هسته‌ای، ‌خبرساز شده است.

پس از اینکه مازیار ابراهیمی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی از نقش وزارت اطلاعات در پرونده سازی برای خود و تعداد دیگری از متهمان به ترور دانشمندان هسته‌ای خبر داد،‌ اسماعیلی گفت که اگر مازیار ابراهیمی شکایتی از ماموران داشته باشد، قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد کرد. سخنگوی دولت نیز با قبول اشتباه وزارت اطلاعات در این زمینه گفته بود که از این افراد دلجویی شده است.

اسماعیلی در بخش دیگری از کنفرانس خبری روز سه شنبه خود به کاهش حکم حبس حسین فریدون از ۷ سال به ۵ سال اشاره کرد. برادر رئیس‌جمهور ایران به اتهام دریافت رشوه به حبس محکوم شده است. 

سخنگوی قوه قضاییه همچنین از صدور حکم ۱۲ سال حبس و پرداخت جزای نقدی، برای شهرام جزایری خبر داد. 

بیشتر از