امرالله صالح: «طالبان جرات گفتن حرف درشت را در مقابل پاکستان ندارند»

صالح اخبار مربوط به درگیری مرزی را جعلی خواند

امرالله صالح می‌گوید گروه طالبان مزدور و دست‌نشانده پاکستان‌اند-

SAJJAD HUSSAIN / AFP

امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، در واکنش به درگیری روز پنجشنبه ۱۸ فروردین میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در استان نیمروز، سرحد با پاکستان، گفت طالبان مزدوران پاکستان‌اند و جرات اقدام علیه نظامیان این کشور را ندارند.

صالح اخبار مربوط به درگیری مرزی را جعلی خواند و افزود، طالبان برای خلق هویت مستقل‌ و ارائه چهره مثبت برای کمرنگ کردن لکه ننگین وابستگی این گروه به پاکستان، دست به این اقدام‌ها می‌زند.

صالح درگیری در مرز پاکستان را جنگ آزادی‌خواهان بلوچ با سربازان پاکستانی خواند، نه جنگ طالبان با پاکستانی‌ها. او در پیامی در صفحه فیسبوکش نوشت: «در ساحه‌ای که از آن یاد می‌گردد، گاه و ناگاه آزادی‌خواهان بلوچ فعالیت دارند نه طالبان. ساختار فکری و زیربنایی طالبان چنان است که امکان گفتن حرف درشت در مقابل پاکستان را ندارد چه رسد به درگیری.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح در این پیام مدعی شد که طالبان بدون مذاکره و مراجعه به اسناد فنی، حق ترانزیت یک‌جانبه به آسیای میانه را که آرزوی شصت ساله پاکستان بود به این کشور داده است و همچنین فرودگاه ننگرهار را پنهانی به سازمان اطلاعات نظامی پاکستان سپرده‌اند و در حال حاضر، آن‌جا دستگاه جاسوسی پاکستان فعالیت دارد.

معاون اول دولت پیشین افغانستان طالبان را «مزدور پاکستان» خواند و تاکید کرد که طالب بدون اجازه پاکستان توان حرف زدن را ندارد. صالح از مردم افغانستان خواست که «فریب اخبار جعلی را نخورند». صالح در ادامه افزود: «طالب به‌خاطر بی‌عزت ساختن افغانستان به‌عنوان یک نیروی نیابتی جنگید و امروز در نانوایی‌های کابل، مردم دنبال خیرات پنجابی صف بسته‌اند.»  

معاون اول دولت سرنگون‌شده افغانستان در حالی اخبار درگیری میان طالبان و سربازان پاکستانی را جعلی و طالبان را مزدور پاکستان می‌داند که روز جمعه ۱۹ فروردین، گزارش‌هایی از درگیری مرزی میان طالبان و مرزبانان پاکستانی منتشر شد.

در همین حال، منابع محلی با تایید این درگیری، به رسانه‌ها گفتند درگیری زمانی درگرفت که سربازان پاکستانی تلاش می‌کردند در ۱۵ کیلومتر باقی‌مانده «خط دیورند» در منطقه پاغی، بین هلمند، نیمروز و بلوچستان پاکستان، سیم‌ خاردار نصب کنند که با ممانعت طالبان روبه‌رو شد.

 چند ساعت بعد از انتشار خبر این درگیری و زخمی شدن یک ژنرال پاکستانی به‌دست جنگجویان طالبان، مقام‌های پاکستانی تایید کردند که یک هلیکوپتر نظامی هدف شلیک قرار گرفته، اما به کسی آسیب نرسیده است. 

حکومت پاکستان از چند سال به این‌ سو در تلاش است تا در مرزهایش با افغانستان سیم‌خاردار نصب کند. به گفته مقام‌های پاکستانی، این حصارکشی تا حدود ۹۰ درصد نیز تکمیل شده است، اما طالبان از زمان بازگشت به قدرت در افغانستان تاکنون، چندین بار در این مورد با پاکستانی‌ها درگیر شدند و اجازه نداده‌اند حصارکشی پاکستان تکمیل شود.