غرب از طالبان خواست به تعهدات خود در برابر مردم و جامعه بین‌المللی پایبند باشند

محدودیت آزادی اندیشه و فعالیت‌های رسانه‌ای از موضوع‌های نگران‌کننده در افغانستان است

محکومیت تصمیم ۲۳ مارس طالبان در ممنوع کردن تحصیل دختران در دوره متوسطه، در بندی از بیانیه ۱۵ ماده‌ای کشورهای غربی آمده است- Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

نمایندگان شماری از کشورهای غربی پس از دیدار اخیر خود در پایتخت بلژیک و گفت‌وگو درباره وضعیت افغانستان، با صدور یک بیانیه مشترک، ضمن ابراز نگرانی از بحران انسانی کنونی در افغانستان، از گروه طالبان که از نیمه اوت ۲۰۲۱ قدرت را در این کشور در دست گرفته است، خواستند به تعهدات خود به مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی پایبند باشند.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان و نیز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد ۵ آوریل در بروکسل دیدار کردند؛ نشستی که این بیانیه آن را یک «دیدار فنی» با نمایندگان بانک جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، توصیف کرده است.

در ابتدای این بیانیه ۱۵ ماده‌ای، بر تعهد قوی امضاکنندگان به مردم افغانستان و لزوم ادامه رسیدگی به بحران انسانی به‌وجود آمده در آن کشور و نیز اهمیت پیشبرد قوانین انسانی بین‌المللی و استقلال عملیات بشردوستانه و دسترسی نهادهای امدادرسانی به مردم سراسر افغانستان تاکید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محکومیت تصمیم ۲۳ مارس طالبان در ممنوع کردن تحصیل دختران در دوره متوسطه، در بند دیگری از این بیانیه آمده است و امضاکنندگان آن را مغایر تضمین‌های طالبان به مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی دانسته‌ و تاکید کرده‌اند که تمامی شهروندان افغانستان فارغ از جنسیت، باید از حق تحصیل برابر برخوردار باشد.

آن‌ها ضمن ابراز نگرانی از نقض سازمان‌یافته و ساختاری حقوق فرهنگی، سیاسی، قضایی، اجتماعی و اقتصادی مردم افغانستان تحت حاکمیت طالبان، به ویژه نقض حقوق زنان، گفتند که عادی‌سازی روابط حکومت طالبان با جامعه بین‌المللی بیشتر به اقدام‌های طالبان و عمل به وظایفشان در قبال مردم افغانستان و جامعه جهانی بستگی دارد.

محدودیت آزادی اندیشه و فعالیت‌های رسانه‌ای از دیگر موضوع‌های نگران‌کننده در افغانستان است که امضاکنندگان بیانیه به آن اشاره کرده‌اند. در ادامه نیز بر لزوم پایبندی طالبان به تعهدات خود در مبارزه با تروریسم و نیز تولید و قاچاق مواد مخدر تاکید و از تصمیم اخیر طالبان در ممنوع کردن کشت خشخاش در افغانستان استقبال شده است.

در پایان این بیانیه، از کشورهای همسایه افغانستان و دیگر کشورهای منطقه خواسته شده است با در نظر گرفتن منافع مردم افغانستان، برای بهبود وضعیت انسانی و اقتصادی در افغانستان و فراهم کردن نیازهای اولیه مردم و همچنین ارتقای وضعیت حقوق بشر در این کشور همکاری کنند.