افزایش ۱۰۰ درصدی اما بی‌‌سروصدای تعرفه اینترنت در ایران

شرکت مخابرات قیمت بسته‌های اینترنتی خود را ۱۰۰ درصد افزایش داد

شرکت‌های اینترنتی می‌گویند ثابت‌ماندن تعرفه‌ها، آن‌قدر به آن‌ها «ضرر» زده که این افزایش قیمت را ناگزیر کرده است- تصویر از خبرگزاری ایسنا

قیمت بسته‌های اینترنت برخی شرکت‌های اینترنتی ازجمله «شاتل» و «مخابرات» با مجوز وزارت ارتباطات دو برابر شد.

سایت‌های خبری در ایران گزارش کرده‌اند قیمت اینترنت یک گیگابایت ترافیک «شاتل» از دو هزار تومان به چهار هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت پنج گیگابایت ترافیک همین شرکت هم از ۱۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

آن‌طور که «زومیت» یک مجله‌ اینترنتی در ایران نوشته، این افزایش قیمت در بسته‌های اینترنت مخابرات اعمال شده است.

براساس اعلام این مجله اینترنتی، شرکت «مخابرات» قیمت بسته‌های اینترنتی خود را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

با این تصمیم، قیمت ۵۰۰ گیگابایت اینترنت ماهانه این شرکت از ۱۶۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

سایت «انتخاب» این افزایش قیمت را به منزله اجرای «فاز دوم و چراغ خاموش طرح صیانت» دانسته که مجوز وزارت ارتباطات پشت سر آن قرار دارد.

پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ بسیاری از شرکت‌های اینترنتی خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌ اینترنت در سال جاری شده و اعلام کرده بودند با تعرفه‌های ثابت امکان فعالیت نخواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌های اینترنتی معتقدند ثابت ماندن تعرفه‌ها در هفت سال گذشته آن‌قدر به آن‌ها «ضرر» زده که این افزایش را ناگزیر کرده است.

آنها می‌گویند از آذر سال ۱۳۹۶ اجازه افزایش قیمت به شرکت‌های اینترنتی داده نشده و همین باعث شده شرکت‌ها متحمل «هزینه‌های مالی و معنوی زیادی» شوند.

احمد نخجوانی، مدیرعامل شرکت «شاتل» هم گفته که «در این سال‌ها بسیاری از شرکت‌های اینترنتی برای ادامه کار مجبور شده‌اند هزاران نیروی خود را تعدیل کنند.»

محمدعلی شریفی الحسینی، دبیر کمیسیون اینترنت و انتقال سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای تهران هم ثابت ماندن تعرفه‌ها را باعث و بانی «ورشکستگی و بیکار شدن نیروهای بسیاری از شرکت‌های اینترنتی» در ایران می‌داند.

در این میان مدیران برخی شرکت‌ها هم معتقدند افزایش تعرفه‌ها بدون افزایش پهنای باند چندان فایده‌ای ندارد.

محمد صادقین، مدیرعامل شرکت «رسپینا» یکی از این مدیران است که معتقد است افزایش تعرفه‌ها بدون افزایش کیفیت اینترنت، کاربران را «شاکی» خواهد کرد.

روز دوم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نیز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همسو با درخواست افزایش تعرفه‌های اینترنت، تحقق این درخواست را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت در غیر این صورت «کیفیت شبکه‌» پائین خواهد آمد.

به اعتقاد زارع‌پور «بخشی از کندی سرعت اینترنت به دلیل نیاز به منابعی است که تأمین نشده و این منابع باید یا از طریق دولت تزریق شود یا از طریق مردم تأمین شود.»

صادق عباسی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۰ از ضرورت «بازنگری جدی» در تعرفه‌های اینترنت سخن گفته و افزوده بود در سال ۱۴۰۱ «فضا برای اصلاح تعرفه‌ها به شکل مناسب فراهم است.»