کتانجی براون جکسون اولین زن سیاه‌پوست تاریخ دیوان عالی آمریکا شد

«انتصاب این قاضی به منزله به قدرت رسیدن جناح چپ افراطی در حزب دموکرات است»

تمام سناتورهای دموکرات و سه سناتور جمهوری‌خواه به قاضی جکسون رای دادند-MANDEL NGAN / AFP

کتانجی براون جکسون روز پنجشنبه با رای ۵۳ به ۴۷ در مجلس سنا تایید شد تا به دیوان عالی آمریکا راه پیدا کند. قاضی جکسون اولین زن سیاه‌پوست تاریخ آمریکا است که به این عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور انتخاب می‌شود.

حامیان جکسون، که رئیس‌جمهور دموکرات، جو بایدن، او را انتخاب کرد، به سابقه طولانی او در سمت‌های مختلف وکالت و قضاوت اشاره می‌کنند و می‌گویند تنوع بیشتر جنسیتی و نژادی در دیوان عالی باعث می‌شود افرادی با تجربه‌های زندگی مختلف در آن حضور داشته باشند.

اکثریت جمهوری‌خواهان و به‌خصوص جناح محافظه‌کار این حزب سخت کوشیدند جلوی نامزدی جکسون را بگیرند. او در نهایت اما از میان ۵۰ جمهوری‌خواه حاضر در مجلس سنا حمایت سه نفر را جلب کرد تا به همراه رای ۴۸ سناتور دموکرات و دو سناتور مستقل همراه با دموکرات‌ها (آنگوس کینگ و برنی سندرز) به ۵۳ رای برسد و تایید شود.

جمهوری‌خواهان جکسون را لیبرالی افراطی می‌دانند که با مجرمین رفتار ملایمی دارد.

این قاضی جدید جایگزین قاضی استفن برایر می‌شود، چهره لیبرال‌مابی که در دوران بیل کلینتون منصوب شده بود. برایر در پایان دوره کنونی دیوان در تابستان سال جاری کنار می‌رود تا جکسون جای او را بگیرد و یکی از ۹ قاضی دیوان عالی شود. با این وجود اکثریت قاطع دیوان عالی همچنان در اختیار محافظه‌کاران است؛ از جمله سه قاضی که در زمان رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ، منصوب شدند.

سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت، در صحن سنا گفت: «حتی در تاریک‌ترین روزگارها نورهایی روشن را می‌بینیم. امروز از روشن‌ترین نورها است.»

این قانونگذار دموکرات گفت:‌ «چند میلیون کودک در نسل‌های پیشین می‌توانستند از چنین الگویی بهره‌مند شوند؟»

در کنگره آمریکا، صندلی‌های مخصوص تماشاچیان پر از افرادی بود که آمده بودند تا این لحظه تاریخی را تماشا کنند.

رهبر اقلیت، سناتور میچ مک‌کانل از ایالت کنتاکی، روز پنجشنبه کوشید آخرین تلاش را برای استدلال علیه تایید جکسون انجام دهد. او گفت: انتصاب این قاضی به منزله به قدرت رسیدن جناح چپ افراطی در حزب دموکرات است. در نهایت اما سه جمهوری‌خواه (سوزان کالینز، لیزا مورکووسکی و میت رامنی به ترتیب از ایالات مین، آلاسکا و یوتا) به جکسون رای آری دادند تا پس از روندی پرمناقشه جکسون از حمایت قانونگذارانی از هر دو حزب برخوردار شده باشد؛ گرچه اقلیتی بسیار کوچک از جمهوری‌خواهان.