عضویت روسیه در شورای حقوق بشر تعلیق شد

۹۳ کشور جهان به لایحه تعلیق روسیه رای مثبت دادند

روسیه در دومین سال از دوره سه ساله خود در شورا بود- REUTERS/Andrew Kelly REFILE -

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه در نیویورک، رای به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان داد. در حالی که نیروهای مسکو مشغول اعمالی‌اند که به‌زعم بسیاری جنایت‌های جنگی گسترده دانسته می‌شوند این رای نشان‌دهنده انزوای روسیه در سطح جهان است. تعلیق عضویت تنها با رای بیش از دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل (بدون احتساب کشورهایی که رای نمی‌دهند)‌ ممکن است.

مجمع عمومی رای داد که روسیه به‌خاطر گزارش‌ها در مورد «نقض گسترده و نظام‌مند و سرکوب حقوق بشر» در اوکراین تعلیق می‌شود. مسکو در پاسخ به این رای اعلام کرد که از این شورا استعفا می‌دهد.

تعلیق کشورها از شورای حقوق بشر امری بسیار نادر است. لیبی در سال ۲۰۱۱ به‌علت خشونت نیروهای حکومت وقت، معمر قذافی، علیه معترضان تعلیق شد.

تلاش گسترده آمریکا باعث شد که از ۱۹۳ کشور جهان نهایتا ۹۳ کشور به لایحه تعلیق روسیه رای مثبت دهند. تنها ۲۴ کشور رای «نه» دادند و ۵۸ کشور نیز رای ندادند که به‌ منزله رای ممتنع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای حقوق بشر ۴۷ عضو دارد و در در ژنو مستقر است.

گنادی کوزمین، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، در پی این رای آن‌ را «اقدامی نامشروع و با انگیزه سیاسی» خواند و اعلام کرد روسیه به‌ کل از شورا خارج می‌شود.

سرگئی کیسیلتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، در واکنش گفت: «کسی که اخراج می‌شود نمی‌تواند استعفا کند.»

روسیه در دومین سال از دوره سه ساله خود در شورا بود. طبق قطع‌نامه روز پنجشنبه، مجمع عمومی می‌توانست بعدها تصمیم بگیرد تعلیق عضویت روسیه در این شورا را لغو کند و به مسکو اجازه بازگشت بدهد. این امر حالا که روسیه از شورا خارج شده است ممکن نیست. آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ به‌دلیل عدم اصلاحات لازم در این شورا و این ادعا که اعمالش علیه اسرائیل‌اند از شورا استعفا داد. دولت بایدن اما این موضع دولت ترامپ را عوض کرد تا آمریکا سال گذشته با رای کشورهای جهان مجددا به عضویت شورای حقوق بشر انتخاب شود.

در روزهای گذشته، انتشار تصاویری از شهر بوچا در پی خروج نیروهای روسیه از آن باعث برآشفتگی بسیاری در سراسر جهان در مورد عملکرد جنگی مسکو شده است.

اداره اطلاعات خارجی آلمان مدعی است که به مکالماتی بین سربازان روسیه گوش داده که در آن از کشتار مردم اوکراین صحبت می‌کنند. یک منبع آگاه به روزنامه «واشنگتن پست» گفت در این مکالمات که آلمانی‌ها آن‌ها را ضبط کرده‌اند نیروهای روسیه می‌گویند که چطور از سربازان و شهروندان عادی استنطاق می‌کرده‌اند و سپس به آن‌ها شلیک می‌کردند.

بیشتر از جهان