طالبان و چهره‌های سیاسی افغان حمله به سه آخوند در مشهد را محکوم کردند

سخنگوی طالبان گفت این حادثه ربطی به افغان‌ها ندارد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز پنجشنبه ۱۸ فروردین، با انتشار توییتی، حمله به سه روحانی در مشهد را محکوم کرد و گفت این حادثه ربطی به افغان‌ها ندارد.

روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین، مهاجمی در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد با چاقو به سه آخوند حمله کرد. در جریان این حمله، دو آخوند کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران ایران، گزارش داد که فرد مهاجم ازبک‌‌تبار است و یک سال پیش از طریق پاکستان وارد ایران شده است.

به گزارش تسنیم، فرد مهاجم ۲۱ سال سن دارد و نامش عبدالطیف مرادی است و با نام‌های مستعار در فضای مجازی نیز فعالیت داشته است. مهاجم با دو برادرش و شماری دیگر از افراد مرتبط با فعالیت‌هایش، در بازداشت نیروهای امنیتی ایران‌اند.

در همین حال، شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌‎هایی، حمله در مشهد را محکوم و با قربانیان ابراز همدردی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که در کابل تحت نظر طالبان به سر می‌برد، با انتشار پیامی در صفحه فیسبوکش، حادثه مشهد را محکوم کرد و گفت: «برخی حلقات تلاش کردند تا با نسبت دادن هویت عامل این حادثه به افغانستان، فضای روابط دوستانه میان دو ملت را متشنج بسازند که خوشبختانه با موقف‌گیری معقول مقامات رهبری ایران این شیطنت خنثی شد.»

عبدالله افزود: «مردم افغانستان طرفدار قاطع صلح، همدیگرپذیری و همزیستی مسالمت‌آمیز با خود و با دیگران هستند.»

عطا محمد نور و صلاح‌الدین ربانی، از رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه، حادثه مشهد را محکوم کرد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، نیز با محکوم کردن این حادثه، بر اجماع منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، شمار زیادی از شهروندان افغانستان که جانشان را زیر سلطه طالبان در خطر دیدند، به ایران مهاجرت کردند. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، روزانه هزاران افغان وارد ایران می‌شوند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، هفته گذشته، در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین، شمار مهاجران افغان در ایران را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرد. این رقم تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، کمتر از سه میلیون برآورد می‌شد.