طالبان استادان و دانشجویان دانشگاه بدخشان را کتک زدند

استادان و دانشجویان پس از ضرب‌وشتم به مسجد فرستاده شدند

دانشجویان در اعتراض به اقدام طالبان، دست به اعتراض زدند-@ArianaNews_/ توییتر

 افراد طالبان با حمله به خوابگاه دانشجویان در ناحیه چهارم شهر فیض آباد بدخشان آنان را کتک زدند. این دانشجویان می‌گویند طالبان شب چهارشنبه، ۶ آوریل، هنگامی که آنان تازه نماز خوانده و در اتاق‌ها نشسته بودند، به خوابگاه ریختند و آن‌ها را به اتهام نخواندن «نماز تراویح»، با اسلحه و شلاق کتک زدند.

شاهدان رویداد می‌گویند شماری از دانشجویان سال آخری استادان و برخی از نزدیکانشان را در خوابگاه مهمان کرده بودند که افراد طالبان همه آنان را به‌شدت کتک زدند. طالبان پس از ضرب‌وشتم دانشجویان، آنان را به زور به مسجد فرستادند.در تصاویری که به رسانه‌ها فرستاده شده است، آثار ضرب‌وشتم روی بدن دانشجویان به وضوح دیده می‌شود.

ساکنان شهر فیض‌آباد در مرکز استان بدخشان می‌گویند ده‌ها دانشجوی دانشگاه بدخشان در خانه‌های شخصی که خود اجاره کرده‌اند، زندگی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از دانشجویان به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان طی یک نامه رسمی، به رئیس دانشگاه فیض‌آباد اعلام کرده است که هیچ کس حق ندارد از کلمات «دانشگاه»، «دانشجو» و «دانشکده» استفاده کند و تابلو سردر دانشکده حقوق را نیز عوض کرده‌اند.

به گفته این دانشجویان، شماری از اعضای حزب تحریر هم که در دانشگاه بدخشان دانشجو یا مدرس‌اند، با طالبان همراه شدند و تابلو «دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه بدخشان» را به «پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون بدخشان» تغییر دادند.

در هفته‌های اخیر، طالبان محدودیت‌های شدیدی را بر تمامی نهادهای آموزشی اعمال کرده‌ است. این گروه به دختران بالاتر از کلاش ششم اجازه تحصیل نمی‌دهد و دختران دانشجو با سختگیری شدید در نوع پوشش همچون الزام به پوشیدن لباس سیاه بلند و گشاد، مواجه‌اند و از طرفی، هنگامی که پسران در دانشگاه حضور دارند، هیچ دختری حق ندارد به دانشگاه برود.

در مراکز درمانی نیز پزشکان و پرستاران زن حق ندارند با مردان صحبت کنند.

طالبان برای مردان هم محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند؛ از جمله اینکه مردان افغان باید تنها لباس محلی «پیراهن و شلوار» بپوشند، کلاه بر سر بگذارند و ریش داشته باشند.

سختگیری‌های طالبان با زنان و دختران واکنش‌های جامعه جهانی را در پی داشت اما تاکنون هیچ کشوری برای تغییر اوضاع سیاسی در افغانستان اقدامی نکرده است.