واردات نظامی اوکراین از ترکیه ۳۰ برابر شد

آنکارا هم‌زمان با فروش پهپاد به کی‌یف، از پیوستن به تحریم‌ها علیه مسکو خودداری می‌کند

اوکراین در سال‌های اخیر بیش از بیست فروند پهپاد بیرق‌دار از ترکیه خریده بود و به‌تازگی هم ۱۶ فروند دیگر تحویل گرفته است- Birol BEBEK / AFP

اوکراین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نزدیک به ۳۰ برابر بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته از ترکیه تجهیزات دفاعی خریده است.

به گزارش رویترز، داده‌های اتحادیه صادرکنندگان ترکیه نشان می‌دهد ارزش صادرات کالاهای نظامی این کشور به اوکراین در سه‌ماهه نخست سال ۵۹.۱ میلیون دلار بوده است؛ این در حالی است که در همین بازه زمانی، در سال گذشته ارزش صادرات این کالاها ۱.۹ میلیون دلار بود.

اوکراین در سال‌های اخیر بیش از بیست فروند پهپاد بیرق‌دار تی‌بی‌۲ (TB2) از ترکیه خریده است و در تاریخ ۲۷ ژانویه نیز ۱۶ فروند دیگر سفارش داد که در اوایل ماه مارس تحویل شد.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ائتلاف نظامی ناتو که با روسیه و اوکراین دارای مرز دریایی است، روابط خوبی با هر دو کشور دارد و پس از آغاز جنگ در اوکراین به دنبال میانجی‌گری برای پایان جنگ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنکارا همزمان با فروش پهپادهای نظامی به کی‌یف، از پیوستن به تحریم‌ها علیه مسکو خودداری می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، حمله روسیه به اوکراین را ناپذیرفتنی می‌خواند اما در عین حال به دنبال حفظ ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، است.

ولادیمیر پوتین روز ۲۴ فوریه با اعلام یک «عملیات نظامی ویژه» فرمان تهاجم ارتش این کشور به خاک اوکراین را صادر کرد. این جنگ تاکنون بیش از چهار میلیون اوکراینی را از کشور خود آواره کرده و ویرانی‌های گسترده‌ای به بار آورده است. با این حال، پیشروی‌های آغازین ارتش روسیه بسیار زود متوقف شد.

داده‌های اتحادیه صادرکنندگان ترکیه نشان می‌دهد صادرات تجهیزات نظامی ترکیه در سه‌ماهه نخست سال میلادی جدید ۴۸.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است. آنکارا سال گذشته سه‌میلیارد و ۲۲۴میلیون دلار تجهیزات نظامی صادر کرده است، که نسبت به سال پیش از آن، ۴۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشتر از جهان