تاثیر تعطیلات نوروزی بر کرونا دو هفته دیگر مشخص می‌شود

سویه اومیکرون غالب در ایران بی.ای.۱ است

یک عضو کمیته علمی کرونا در ایران با تاکید بر این‌که حدود دو هفته زمان لازم است تا آثار تعطیلات نوروزی بر روند شیوع کرونا در ایران مشخص شود، گفت: «درباره پیش‌بینی این‌که موج هفتم کرونا به وقوع خواهد پیوست یا خیر، فعلا نمی‌توان اظهارنظر کرد و به زمان و اطلاعات دقیق‌تری نیاز است. با این حال، می‌توان گفت رعایت‌نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم‌زمان با آغاز آموزش حضوری، نگران‌کننده است.»

محمد وجگانی، عضو کمیته علمی کرونا، روز دوشنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به این‌که هنوز گزارش مستندی از تاثیر تعطیلات بر روند بیماری کرونا در ایران ارایه نشده است، گفت: «آنچه می‌دانیم، این است که سویه غالب در گردش در ایران گونه بی.ای.۱ اومیکرون بوده است و تعداد کمی بی.ای.۲ هم داشتیم.»

این متخصص با اشاره به این نکته که حدود ۷۵درصد جمعیت ایران واکسینه شده‌اند، گفت: «میزان تزریق دوز اول بیش از ۸۰ درصد، و تزریق دوز دوم بیش از ۶۳درصد است. در میان کشورهایی که واکسیناسیون انجام داده‌اند که میزان خوبی است، اما گاهی تصمیم‌های شتابزده گرفته می‌شود که می‌تواند مشکل ایجاد کند.»

وجگانی از بازگشایی مدارس بدون دو پیش‌شرط «تزریق واکسن و فاصله‌گیری فیزیکی» انتقاد کرد و گفت: «می‌توانیم مدارس را بازگشایی کنیم، ولی به‌عنوان مثال، چه اجباری وجود دارد که کلاس‌های کنکور و امثال آن هم حضوری برگزار شود؟ تصمیمات می‌توانند پلکانی و با تامل اجرا شود، اما گاهی شاهد اجرای شتابزده برخی تصمیم‌ها هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اوایل اسفند سال گذشته، برخی متخصصان حوزه سلامت نگرانی خود را از احتمال آغاز موج دیگری از ابتلا به کرونا در ایران، بعد از تعطیلات نوروزی، مطرح کردند؛ اما مسئولان آموزش و پرورش بدون توجه به این هشدارها، تصمیم گرفتند مراکز آموزشی را بلافاصله پس از پایان تعطیلات، در روز چهاردهم فروردین به‌صورت حضوری بازگشایی کنند.

الزام دانش‌آموزان به حضور در مدارس، در شرایطی است که با توجه به واکسینه‌نبودن بسیاری از آن‌ها و فراهم نبودن امکانات مناسبی مانند تهویه در کلاس‌های درس، بسیاری از والدین درمورد فرستادن فرزندان خود به مدارس تردید دارند.

روز پانزدهم فروردین، تعدادی از والدین در مخالفت با حضوری ‌شدن آموزش، در برخی مدارس تجمع کردند و خواستار ازسر گرفتن آموزش مجازی برای دانش‌آموزانی شدند که با توجه به شرایط ناایمن موجود، نمی‌خواهند در کلاس‌های درس حاضر شوند.

در همین حال، دانشجویان نیز به الزام و اجبار حاضر شدن در کلاس‌های درس اعتراض دارند. ۱۹هزار دانشجو در نامه‌ای به رئیس جمهوری، وزیر بهداشت و وزیر علوم، به بازگشایی شتاب‌زده دانشگاه‌ها اعتراض کردند و با اشاره به احتمال وقوع اوج جدید کرونا و وجود تناقض بین پروتکل‌های ستاد ملی کرونا و پروتکل‌های اجرایی دانشگاه‌ها، خواهان مجازی‌شدن دروس تا پایان ترم بهمن شدند.

محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس حوزه بهداشت و سلامت، در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره دلایل اعتراض برخی استادان و دانشجویان به بازگشایی دانشگاه‌ها، اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های دانشجویان و استادان این است که به دلیل حجم بالای سفرهای نوروزی، احتمالا به‌زودی شاهد اوج‌گیری مجدد شیوع بیماری خواهیم بود و بازگشایی دانشگاه‌ها در شرایط بحرانی، سلامت دانشجویان و استادان را به خطر خواهد انداخت.

او با اشاره به نامه‌ برخی از روسای دانشگاه‌ها به وزیر علوم، بیان کرد: «روسای دانشگاه‌ها در این نامه اعلام کردند که دانشگاه‌ها، هم به‌دلیل وضعیت مالی نامناسب و هم به‌دلیل نداشتن تهویه و کوچک بودن کلاس‌های دانشگاه‌، آمادگی بازگشایی ندارند.»

با این‌ همه، به‌ویژه در شرایطی که روند ابتلا به کرونا در ایران همچنان بالا است، تصمیمی برای بازگشتن آموزش به شکل مجازی، یا حضوری و مجازی، از سوی مسئولان اعلام نشده است.

بنابه گزارش وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به هفدهم فروردین ۱۴۰۱، چهار هزار و ۲۲۸ بیمار جدید کرونا در ایران شناسایی شدند که ۴۹۴ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند.

در همین بازه زمانی، ۴۴ بیمار نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. این در حالی است که یک هزار و ۴۸۳نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر بسیاری از شهرهای ایران هنوز در وضعیت پرخطر نشانه‌گذاری شده‌اند، به طوری که ۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۵ شهرستان در وضعیت زرد، و فقط ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.