حضور اجباری در مدارس و زنگ خطر روزهای بحرانی کرونا

وزیر آموزش و پرورش: نتیجه تعطیلی دو ساله مدارس در ایران، انزواطلبی است

مدارس و دانشگاه‌های ایران از روز ۱۴ فروردین آموزش حضوری را آغاز کردند _ ایسنا

اجباری شدن حضور در مدارس و دانشگاه‌ها د حالی از ۱۴ فروردین آغاز شد که برخی فضاهای آموزشی، بستر لازم برای امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارند و می‌توانند به مکانی برای شیوع فراگیر کرونا تبدیل شوند.

آغاز آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها درحالی از سر گرفته شد که طبق آمارهای رسمی، روزانه بیش از ۱۸۰۰ نفر در ایران به کرونا مبتلا می‌شوند، آماری که پس از سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران به شهرهای خود، می‌تواند شیب تندتری به خود بگیرد. 

طبق آنچه وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد، بازگشایی مدارس از ۱۴ فروردین دیگر اختیاری نیست و یک امر اجباری به شمار می‌آید، موضوعی که به گفته این وزارتخانه با هرگونه اهمال در اجرای آن در واحدهای آموزشی برخورد خواهد شد. در عین حال واحدهای آموزشی ازجمله مدارس ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌اند و به گفته صادق ستاری‌ فرد، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش رعایت این پروتکل‌ها نه‌تنها از سوی این وزارتخانه رصد خواهد شد، بلکه از والدین نیز خواسته شده است نتیجه نظارت محسوس و غیرمحسوس خود درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای آموزشی را به وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کنند.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش هم‌زمان با بازگشایی مدارس بار دیگر رویکرد صریح این وزارتخانه را از سرگیری آموزش حضوری در مدارس عنوان کرد. او گفت آماده‌سازی فیزیکی مدارس برای آموزش حضوری و واکسیناسیون دو مولفه برای رفع نگرانی‌ها در این خصوص است. به گزارش ایسنا، نوری از تزریق دوز اول واکسن به ۹۵ درصد فرهنگیان، تزریق دوز دوم به ۹۰ درصد و تزریق دوز سوم به ۵۱ درصد آن‌ها خبر داد و اعلام کرد که در میان دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۹۲ درصد دوز اول و ۸۰ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند و تزریق دوز سوم ندارند. 

وزیر آموزش‌وپرورش، انزواطلبی را نتیجه تعطیلی دو ساله مدارس در ایران خواند. بااین‌حال پیش از این وزارت بهداشت نگرانی خود را از احتمال بازگشت به شرایط بحرانی کرونا در صورت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کرده بود. 

عمده این شیوه‌نامه‌های بهداشتی آن‌طور که وزارت آموزش‌وپرورش در نظر گرفته، صرفا به داشتن تهویه در کلاس‌های درس و استفاده دانش‌آموزان و معلمان از ماسک محدود شده است. صحبت از داشتن تهویه در کلاس‌های درس در حالی مطرح می‌شود که یک سال قبل اعلام شد بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس غیراستاندارد در کشور وجود دارد. مدارس کانکسی، خشتی، گلی و سنگی نیز استانداردهای اولیه یک کلاس درس را ندارند و قاعدتا امکان تهویه مناسب نیز در آن‌ها وجود نخواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال یکی از مشکلات برخی مدارس کشور تراکم بالای دانش‌آموزان است. برای مثال در حالی که طبق مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش، تراکم دانش‌آموزی در دوره ابتدایی از ۱۴ تا ۲۶ نفر است، طبق سالنامه آماری اداره کل آموزش‌وپرورش بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در کلاس‌های بیش از ۳۰ دانش‌آموز درس می‌خوانند.

یعنی این که زیرساخت‌های فیزیکی برای اعمال پروتکل‌ها شامل فاصله‌گذاری و تهویه در بسیاری از مدارس فراهم نیست. موضوعی که می‌تواند علت نگرانی بسیاری از خانواده‌ها باشد.

صادق ستاری‌فر، معاون وزارت آموزش‌وپرورش در همین خصوص به خبرگزاری فارس گفت: در حدود ۲۳ تا ۲۵ درصد کلاس‌های درس، تعداد دانش‌آموزان به حدی است که نمی‌توان فاصله‌گذاری را در آن‌ها رعایت کرد و ما هم تاکید جدی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نداشتیم و توصیه ما این است که به رعایت مسائل بهداشتی توجه شود. از نظرمعاون وزارت آموزش‌وپرورش هم رعایت مسائل بهداشتی عمدتا به استفاده دانش‌آموزان از ماسک محدود می‌شود. البته قرار است مدارس فرآیند ضدعفونی مداوم را نیز در دستور کار خود داشته باشند.

در این میان صحبت‌هایی در زمینه احتمال افزایش سال تحصیلی نیز به میان آمده بود که نهایتا وزیر آموزش‌وپرورش تصمیم‌گیری در این خصوص را نیازمند ارائه مجوز از سوی مجلس عنوان کرد. درصورتی‌ که این طرح تصویب شود، یک ماه به سال تحصیلی اضافه خواهد شد. اما حضوری شدن مدارس به معنای پایان آموزش‌های مجازی و خداحافظی با سیستم آموزشی «شاد» نیست، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کردند این سیستم آموزشی در کنار آموزش حضوری به‌صورت مکمل باقی خواهد ماند.

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش‌وپرورش نیز در گفت‌وگویی با شبکه خبر سیما در خصوص سازوکارها برای سه گروه از دانش‌آموزان مبتلا به کرونا، دارای علائم و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای گفت که این افراد می‌توانند به‌صورت مجازی آموزش‌ها را دریافت کنند.

با اجباری شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس و پیش‌بینی‌ها مبنی بر رعایت نشدن کامل بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی، به مرور مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل تراکم جمعیت می‌توانند به یکی از مراکز گسترش شیوع کرونا در کشور تبدیل شوند. موضوعی که می‌تواند وضعیت بحرانی در بسیاری از مناطق ایجاد کند.