طالبان مسئول «کمیته مصونیت خبرنگاران» را در استان غور بازداشت کردند

در هفت ماه گذشته نیروهای طالبان دست‌کم ۸۰ خبرنگار را در افغانستان بازداشت کرده‌اند

غلام ربانی هدفمند مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران در استان غور  -  عکس: @2022_Kawa توییتر

منابع محلی روز چهارشنبه چهارشنبه ۱۷ فروردین، از بازداشت رئیس «کمیته مصونیت خبرنگاران» و یک خبرنگار محلی در استان غور به‌دست نیروهای طالبان خبر دادند. مقام‌های محلی طالبان نیز این رویداد را تایید کردند، اما دلیل بازداشت آنان را توضیح ندادند.

غلام ربانی هدفمند، رئیس «کمیته مصونیت خبرنگاران» در غور، همراه با یک خبرنگار محلی و یک کارمند اداره سوادآموزی این استان، صبح روز چهارشنبه به‌دست نیروهای اطلاعات (استخبارات) طالبان بازداشت شدند.

منابع محلی به رسانه‌ها گفتند که خبرنگار بازداشت شده ساعاتی بعد آزاد شد، اما از سرنوشت رئیس «کمیته مصونیت خبرنگاران» در این استان هنوز خبری منتشر نشده است. مسئولان امنیتی طالبان در غور بازداشت این افراد را تایید کردند، اما جزییات بیشتری به رسانه‌های محلی ارائه ندادند.

از زمان تسلط یافتن طالبان بر افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱ تاکنون، بازداشت خبرنگاران از رویدادهای معمول و روزمره بوده است. طالبان با تحمیل سانسور و فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران، می‌خواهند مسیر اطلاع‌رسانی را در کشور مطابق میل و نیاز خود تغییر دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین آمار مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در هفت ماه گذشته نیروهای طالبان دست‌کم ۸۰ خبرنگار را در استان‌های مختلف افغانستان بازداشت کرده‌اند. در بیشتر موارد، خبرهایی نیز از شکنجه و آزار آنان منتشر شده است.

این در حالی است که به‌تازگی فرمانی منصوب به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در رسانه‌های افغانستان دست به دست می‌شود که در آن، از نیروهای طالبان خواسته شده است که از آزار وشکنجه افراد بازداشت شده دست بردارند.

رهبر طالبان در این فرمان، شکنجه و آزار متهم در مرحله بازپرسی را ظلم و بی‌عدالتی خوانده و گفته است که متهم نباید بیش از ۱۰ روز بدون حکم دادگاه در بازداشتگاه نگهداری شود، و در جریان بازداشت نیز بدرفتاری و شکنجه مجاز نیست.

با این حال، طالبان در جریان بازپرسی افراد، به ویژه اگر آنان را با اتهام‌هایی مانند خبررسانی، اعتراض مدنی، یا فعالیت حقوق بشری بازداشت کرده باشند، از ابزار شکنجه و انواع آزارهای جسمی و روحی استفاده می‌کنند.

در همان ماه‌های آغازین تسلط طالبان بر کشور، شواهد از زندان طالبان در مزارشریف نشان داد که آنان با زنان و مردان معترض و فعال مدنی با خشونت تمام رفتار کرده‌اند و در جریان بازداشت، آنان را شکنجه کرده‌اند و حتی برخی را مورد تجاوز قرار داده‌اند.