شهروندان افغان در کانادا: طالبان مردم را گروگان گرفته‌اند

زنان در این گردهمایی، روسری‌های سفید که نماد دختران دانش‌آموز در افغانستان است، به سر کردند

اعتراض شهروندان افغان ساکن کانادا به بسته ماندن مدارس دختران - عکس:  @voadari فیس‌بوک

جمعی از شهروندان افغان ساکن کانادا روز سه‌شنبه، شانزدهم فروردین (۵آوریل)، با راه‌اندازی تظاهراتی، به بسته ماندن مدارس دخترانه در افغانستان اعتراض کردند. معترضان در این گردهمایی، طالبان را به گروگان‌ گرفتن مردم به ویژه زنان افغان برای تامین خواسته‌های خود متهم کردند و از جامعه جهانی خواستند تا از کنار موضوع نقض حقوق بشر و منع تحصیل دختران در افغانستان به سادگی نگذرند و به صدور بیانیه اکتفا نکنند.

زنان شرکت‌کننده در این گردهمایی روسری‌های سفید که نماد دختران دانش‌آموز در افغانستان است، به سر داشتند و با سر دادن شعارهایی چون «ممانعت از حق تحصیل دختران، مایه ننگ جامعه جهانی است»، «رهبران جهان! طالبان را به رسمیت نشناسید» و «خاک پاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر»، در خیابان‌ها راهپیمایی کردند.

این معترضان با انتشار قطعنامه‌ای، با انتقاد از مواضع جامعه جهانی در قبال مسائل افغانستان، تصریح کردند که جامعه بین‌المللی تاکنون در مورد قتل، تجاوز و شکنجه زنان معترض و بسته شدن مدارس دخترانه در افغانستان، به طور جدی و قابل ملاحظه‌ای موضع‌گیری نکرده است.

در این قطعنامه آمده است: «اگر جامعه جهانی و کشورهای مدافع حقوق بشر از ابتدا در قبال مسائل افغانستان حساس بودند و بر وضعیت رعایت حقوق بشر در افغانستان درست نظارت می‌کردند، امروز این خودكامگی گروه طالبان را که دختران را از ابتدایی‌ترین حقوقشان محروم کرده‌اند، شاهد نبودیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغان‌های ساکن کانادا در این راهپیمایی، مدعی شدند که بحران افغانستان تحت‌الشعاع جنگ اوکراین قرار گرفته است و کشورهای جهان چشمشان را روی رفتارهای طالبان بسته‌اند. آنان معتقدند که طالبان برای زیر فشار گذاشتن جامعه جهانی، به گروگان‌گیری حق دختران و زنان اقدام می‌کند. در این قطعنامه به کشورهای جهان تاکید شد که موضوع تحصیل دختران قابل مذاکره نیست و کشورهای جهان نباید به هیچ وجه دولت طالبان را به رسمیت بشناسند و مردم افغانستان را دست‌بسته تسلیم طالبان کنند.

طالبان که در هفت ماه گذشته، از هیچ اعمال فشار و محدودیتی علیه زنان کوتاهی نکرده، حتی به تعهدی که پس مذاکره با کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی پذیرفته بود نیز عمل نکرد. این گروه وعده داد که روز سوم فروردین، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان، مدارس دخترانه را برای همه دانش‌آموزان دختر می‌گشاید؛ اما در آخرین لحظه، هنگامی که دختران پس از هفت ماه انتظار به مدرسه رفته بودند، دستور داد مدارس برای دختران کلاس‌های هفتم تا دوازدهم همچنان بسته بمانند و به این ترتیب بار دیگر جوانه‌های امید در دل دختران افغانستان را در نطفه خشکاند.

این عقب‌نشینی طالبان از تعهدشان واکنش‌های ملی و بین‌المللی بسیاری داشت و حتی برخی از ملاها در افغانستان هم از طالبان خواستند به دختران اجازه تحصیل دهند. شهروندان افغان در خارج از افغانستان نیز با شرکت تجمع‌های مدنی خواستار آزادی حق تحصیل دختران در افغانستان شدند.

معترضان روز سه‌شنبه در کانادا در پی طولانی شدن محرومیت دختران از آموزش در افغانستان، از سازمان ملل متحد خواستند گروه ویژه‌ای برای بررسی و نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان تشکیل دهد و بر رفتار و اعمال طالبان با زنان و کودکان جدا نظارت کند.