دو سرعت صوت متفاوت در مریخ دانشمندان را شگفت‌زده کرد

سرعت صوت در مریخ در مقایسه با زمین به دلیل رقیق‌تر بودن اتمسفر مریخ کمتر است

یکی دیگر از مشاهده‌های پژوهشگران این بود که سطح مریخ چقدر ساکت و آرام است - Nasa

دانشمندانی که در حال تجزیه و تحلیل نخستین صداهای ضبط شده در مریخ‌اند، متوجه شده‌اند که در سطح این سیاره دو سرعت صوت وجود دارد.

میکروفون‌های نصب‌شده روی مریخ‌نورد پرسورینس ناسا که در فوریه ۲۰۲۱ بر مریخ فرود آمد، پنج ساعت صدای سیاره سرخ را ضبط کرده‌اند که اینک یک گروه بین‌المللی از دانشمندان این صداها را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

صداهای ضبط‌شده اصوات اضافی پس‌زمینه‌ای که مریخ نورد و هلی‌کوپتر همراه آن ایجاد کرده‌اند و همچنین یک باد ملایم مریخی را هم دربرمی‌گیرد.

در جریان این بررسی، برای نخستین بار تایید شد که سرعت صوت در مریخ در مقایسه با زمین کمتر است. موضوعی که به دلیل رقیق‌تر بودن اتمسفر مریخ پیش‌بینی می‌شد. اتمسفر مریخ که از ۹۵ درصد دی‌اکسیدکربن تشکیل شده است، در مقایسه با سرعت ۳۴۰ متر بر ثانیه‌ای صوت در زمین، صدا را با سرعت ۲۴۰ متر بر ثانیه منتقل می‌کند.

پژوهشگران همچنین در جریان این کشف شگفت‌انگیز خاطرنشان کردند که به نظر می‌رسد دو سرعت صوت وجود دارد: یکی برای صداهای با فرکانس بالا و دیگری برای بسامدهای پایین.

چرخش پروانه هلی‌کوپتر صدایی با سرعت ۲۴۰ متر بر ثانیه ایجاد می‌کرد؛ در حالی که صدای حرکت سریعی که با لیزر مریخ‌نورد ایجاد می‌شد، با سرعت ۲۵۰ متر بر ثانیه جابه‌جا می‌شد.

مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اختلاف «گفت‌وگوی دو نفر را که فقط پنج متر از هم فاصله دارند، سخت می‌کند».

یکی دیگر از مشاهده‌ها پژوهشگران نیز این بود که سطح مریخ چقدر ساکت و آرام است.

سیلوستر موریس، اخترفیزیکدان دانشگاه تولوز در فرانسه و نویسنده سرپرست مقاله‌ای که جزئیات این کشف را شرح می‌دهد، می‌گوید: «گاهی در مواردی [سطح مریخ] به قدری ساکت و آرام بود که ما فکر می‌کردیم میکروفن شکسته و خراب شده است.»

دلیل بروز این پدیده جو نازک سیاره است؛ هرچند که شرایط جوی متغیر می‌تواند حاکی از آن باشد که این میزان صداهای پس‌زمینه‌ای با تغییر فصل بالا و پایین می‌شود.

بابتیسته شیده، از آزمایشگاه ملی لس آلاموس در نیومکزیکو، می‌گوید: «مریخ به دلیل فشار کم اتمسفری بسیار ساکت است.»

«اما فشار همراه با تغییر فصول تغییر می‌کند. ما در حال ورود به فصل پرفشاریم. شاید وضعیت مریخ از نظر سروصدا در مقایسه با زمانی که فرود آمدیم ساکت‌تر باشد.»

این مطالعه با عنوان «ضبط صداهای محیطی مریخ» در مجله «نیچر» (Nature) منتشر شد.