ژنرال ارشد آمریکا: پایگاه‌هایمان را در اروپای شرقی افزایش می‌دهیم

بودجه جدید پنتاگون در حال بررسی در کنگره آمریکا است

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، گفت هزینه پایگاه‌ها را می‌شود از طریق کشورهایی تامین کرد که می‌خواهند نیروهای آمریکا افزایش پیدا کنند‌ـ Kevin Dietsch/Getty Images via AFP

ارشدترین مقام نظامی آمریکا روز‌ سه‌شنبه به کنگره آمریکا گفت این کشور باید برای مقابله با روسیه به دنبال افزایش پایگاه‌های خود در اروپای شرقی باشد، اما به جای اعزام دائمی نیروها، آن‌ها را به‌طور چرخشی به منطقه بفرستد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، گفت هزینه پایگاه‌ها را می‌شود از طریق کشورهایی تامین کرد که می‌خواهند نیروهای آمریکا افزایش پیدا کنند همچون لهستان و سه کشور همجوار با دریای بالتیک (لتونی، استونی و لیتوانی). لوید آستین، وزیر دفاع، نیز به کنگره گفت هرگونه تلاش برای گسترش امنیت در اروپای شرقی «پروژه در حال انجام» است که در نشست ناتو در ماه ژوئن بررسی خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته بودجه پیشنهادی دفاعی خود برای سال آینده مالی را به کنگره فرستاد. این بودجه ۸۱۳ میلیارد دلاری نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار بیش از مبلغی است که او سال قبل تقاضا کرده بود. این در ضمن بیشترین بودجه آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است و حتی بالاتر از تقاضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین.

انتظار می‌رود که کنگره نه تنها این بودجه را تایید کند که حتی آن‌ را افزایش هم بدهد. با این حساب، پس از احتساب تورم، بودجه دفاعی آمریکا همچنان بیش از اوج زمان جنگ ویتنام یا زمان رونالد ریگان در سال‌های حساس جنگ سرد خواهد بود.

این در حالی است که بسیاری نمایندگان مترقی دموکرات امید داشتند با خروج نیروهای آمریکا از عراق و افغانستان، امکان اختصاص بودجه کمتر به مسائل نظامی و بیشتر به مسائل داخلی باشد.

میلی و آستین روز سه‌شنبه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در مورد پیشنهاد بودجه ۲۰۲۳ شهادت می‌دادند. با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین و انتظارها از آمریکا برای اقدام در این زمینه و تقویت امنیت در اروپا این موضوع بر کل جلسه سایه افکنده بود.

از میلی در مورد احتمال لزوم فرستادن نیروهای آمریکا به جناح شرقی اروپا سوال شد، جایی که اعضای ناتو نگران حمله روسیه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال میلی گفت: «پیشنهاد من این است که پایگاه‌های دائمی ایجاد شوند اما نیروها دائمی نباشند. یعنی به نتیجه دائمی برسیم منتها با نیروهای چرخشی که در پایگاه‌های دائمی در حرکت‌اند. به نظرم بسیاری از متحدان اروپایی ما به‌خصوص کشورهای همجوار با دریای بالتیک، لهستان، رومانی و سایر نقاط، بسیار بسیار آماده برپایی پایگاه‌های دائمی‌اند. خودشان آن‌ها را می‌سازند و خرجشان را هم می‌دهند.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ماه گذشته اعلام کرد که این ائتلاف نظامی چهار گروه ضربت جدید برپا می‌کند که هرکدام ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نیرو خواهند داشت. این گروه‌ها به چهار کشور مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان ارسال می‌شوند. چهار کشوری که در دوران جنگ سرد بخشی از پیمان ورشو بودند (رومانی البته عملا از سال ۱۹۶۴ از این پیمان خارج شد).

ژنرال میلی خواهان استفاده از نیروهای چرخشی در سراسر جهان برای کاهش هزینه استقرار دائمی نیروها و خانواده‌هایشان است، عملی هزینه‌بر که در پایگاه‌های آمریکا در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و کره جنوبی انجام می‌شود. او گفت با انجام این کار، برخی هزینه‌ها مثل تامین مسکن و مدارس کودکان و غیره کاهش داده می‌شوند.

نیروهای چرخشی برای دوره‌هایی کوتاه‌تر اعزام می‌شوند اما نیروهای دائمی اغلب دو تا سه سال استقرار دارند.

میلی و آستین به کمیته گفتند که آمریکا با مشاهده نبرد روسیه و اوکراین به درس‌هایی رسیده است. این دو مقام نظامی تاکید کردند که روسیه به‌رغم افزایش قابلیت‌های نظامی خود قادر به استفاده موثر از این قابلیت‌ها نیست.

آستین گفت درجه‌دارهای روسیه آموزش کافی ندیده‌اند و کرملین قادر به رساندن منابع و حمایت لجستیکی لازم به نیروهای زمینی خود نبوده است.

وزیر دفاع آمریکا گفت اوکراین موفق شده است از موشک‌های استینجر و جاولین علیه نیروها و تسلیحات روسیه استفاده‌ای موثر داشته باشد. میلی گفت افسرهای اوکراینی که بسیاری‌ از آن‌ها در آمریکا تعلیم دیده‌اند، عملکردی مبتکرانه و قابلیت‌هایی بالا از خود نشان داده‌اند.

بودجه بالای نظامی احتمالا به اعتراض‌هایی می‌انجامد اما با توجه به جنگ اوکراین بعید است که تغییری در آن داده شود. بایدن در زمان انتخابات نیز هرگز وعده کاهش بودجه نظامی را نداده بود و فقط گفت می‌کوشد بودجه نظامی هوشمندانه‌تر خرج شود. بخشی از این بودجه احتمالا خرج سرمایه‌گذاری‌هایی خواهد شد که همگام با دستور کار داخلی بایدن خواهد بود.

بودجه پنتاگون البته ربط مستقیمی به اشغال روسیه ندارد و بخش اعظم آن پیش از آغاز این اشغال نوشته شده است.

از سوی دیگر، لهستان و بلغارستان قرار است تسلیحات قابل توجهی از آمریکا دریافت کنند.

لهستان قراردادی برای خرید ۲۵۰ تانک آبرامز از آمریکا امضا کرده است. ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان، روز سه‌شنبه این قرارداد را در حضور سفیر آمریکا در لهستان،‌ مارک برژنسکی، امضا کرد. بلاشاک گفت «این روزی بسیار مهم در تاریخ همکاری لهستان و آمریکا» است.

کنگره آمریکا چند هفته پیش فروش تانک‌های آبرامز به لهستان را تایید کرد. وزارت خارجه این فروش را در اواسط ماه فوریه تایید کرده بود. سفیر آمریکا تاکید کرد که این بیش از یک معامله نظامی است و نشانی از همکاری بیش از پیش ورشو و واشنگتن.

برژنسکی خود از یک خانواده مهم لهستانی می‌آید. پدرش، زبگنیو برژنسکی، متولد لهستان بود و پس از مهاجرت به آمریکا، به یکی از مقام‌های مهم این کشور بدل شد و در دوران ریاست‌جمهوری جیمی کارتر، به مقام مشاور امنیت ملی رسید. پدربزرگ آقای سفیر خود دیپلماتی برای لهستان بود.

وزارت دفاع آمریکا در ضمن روز دوشنبه فروش هشت هواپیمای جنگی اف‌ـ۱۶ به بلغارستان به ارزش ۱.۶۷ میلیارد را دلار تایید کرد. پیش از اجرایی‌ شدن، کنگره آمریکا باید این فروش را تایید کند.

بیشتر از جهان