شوخی تلخ رئیسی و بستگان با فوتبال و جام‌جهانی قطر

رئیسی در تماس تلفنی با امیر قطر، برای کمک به برگزاری بازی‌های جام‌جهانی در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک اعلام آمادگی کرده است

تماس تلفنی ابراهیم رئیسی با امیر قطر در مورد پیشنهاد مشارکت ایران در جام جهانی، همین‌طور صحبت سخنگوی دولت در مورد برخورد با عوامل حمله به زنان در مشهد و انتشار فیلم حامیان امام‌جمعه مشهد، بار دیگر اخبار مرتبط با مشکلات ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها و وضعیت ورزش ایران را بدل به تیتر اخبار کرده است.

ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با امیر قطر جمهوری اسلامی ایران را آماده کمک به برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر بازی‌های جام جهانی در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر و هرگونه مساعدت و کمک موردنیاز دانسته است.

این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده است که قوانین شرعی اقامتی در ایران مانند حجاب اسلامی، محرمیت، عدم استفاده از مشروبات الکلی در کنار دیگر انواع قوانین سختگیرانه اجتماعی، هیچ‌کدام نه تنها با شروط فیفا برای کشور میزبان همخوانی ندارد که حتی اجازه حضور گردشگران عادی را هم در این کشور نمی دهد.

همچنان که موضوع گروگان‌گیری اتباع کشورهای خارجی در ایران نیز مسئله‌ای است که دائما باعث نگرانی مسافران به این کشور است.

از سوی دیگر، این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که ایران طی هفته‌های اخیر خطر تعلیق فیفا به‌خاطر حمله عوامل انتظامی به تماشاگران زن در دیدار ایران و لبنان و ممانعت از حضور ایشان در ورزشگاه با وجود بلیط فروشی را پشت سر گذاشته است.

به نظر می‌رسد در حالی‌که بعضی ائمه جمعه و چهره‌های تندروی حکومتی ازجمله پدر همسر ابراهیم رئیسی از مخالفان جدید حضور زنان در ورزشگاه‌ها‌ هستند، پیشنهاد رئیس‌ جمهوری اسلامی مانند دستور پیگیری او در مورد شناسایی و برخورد با عوامل حادثه ورزشگاه امام رضا مشهد جدی نیستند.

در این حال، انتشار سخنان امام‌جمعه شهر اصفهان مبنی بر اینکه پوشش مردان فوتبالیست به‌گونه‌ای است که زنان حق دیدن آن را ندارند هم‌ نشان می‌دهد که مخالفت‌ها با بحث حضور زنان در ورزشگاه فراتر از چیزی است که دولت مدعی آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همانطور که انتشار نامه‌ای منسوب به رهبر جمهوری اسلامی خطاب به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در مورد پیگیری نکردن موضوع ورود زنان به ورزشگاه هم نشان از اساس نگاه نظام به این مسائل دارد.

در این میان، مرد اول این صحنه‌ها همواره سید احمد علم‌الهدی پدر همسر رئیسی بوده است که نه‌تنها مخالف سرسخت حضور زنان در ورزشگاه‌ها است که گفته شده است عامل اصلی تحت‌ فشار قراردادن مسئولان برای وارد نشدن زنان به ورزشگاه امام رضا و وضع محرومیت‌های دیگر علیه زنان در مشهد است.

علم‌الهدی در روزهای اخیر هم ضمن پافشاری بر موضوع حرام بودن نمایش آنچه «هیجانات زنان در ورزشگاه» خوانده است، گفته است در صورتی‌ که به‌زعم او جایگاهی ویژه و محصور برای زنان در نظر گرفته شود و این جایگاه به‌گونه‌ای باشد که هیجان‌های زنان به چشم مردان نیاید آن‌ها می‌توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند.

پیشنهاد و شروطی که در هیچ ورزشگاهی قابل‌ اجرا نیست و از این‌ رو می‌توان سخنان امام‌جمعه مشهد و حامی اصلی رئیسی را تنها بهانه رد انتساب وقایع جنجالی ورزشگاه مشهد به او دانست.

اما در این میان، انتقاد گسترده از علم‌الهدی در وقایع اخیر سبب شد جمعی که خود را حامیانش خواندند با حضور در برابر دفتر او علیه مخالفانش شعار بدهند.

انتشار فیلم‌هایی که در آن تجمع‌کنندگان به‌سرکردگی فردی که یکی از هدایت‌کنندگان واقعه حمله به سفارت عربستان سعودی بود با تهدید مردم و سردادن انواع مدح و ثنا نشان داد که دایره تندروی حامیان علم‌الهدی بسیار بیشتر از شهر مشهد است.

حالا فشار جامعه ایران به فیفا برای تعلیق فوتبال انحصاری برای مردان به حدی نگران‌کننده بوده است که روزنامه کیهان نیز همانند علم‌الهدی و دیگر ائمه جمعه کشور با حمله به معترضان در مطلبی بنویسد موضوع حضور زنان در ورزشگاه داخلی است و نباید پای مراجع بین‌المللی را به موضوع باز کرد.

کیهان طبق معمول تلاش کرده است با خائن خواندن معترضان به این حوادث و رفتارها با زنان، فضا را به سمتی ببرد که اعتراض به این ممنوعیت موضوعی امنیتی شود.

اما واکنش انسیه خزعلی، معاون بانوان رئیس‌جمهوری، در برنامه «فوتبال برتر» به وقایع ورزشگاه مشهد و تعمدی خواندن اقدام مسئولان هم موضوعی است که نمی‌توان نادیده از کنارش گذشت.

خزعلی در این برنامه مدعی شد «نوعی برنامه‌ریزی غیرهوشمندانه و تعمدی از سوی برخی مدیران در کار بوده است»، ادعایی که نزدیکان به دولت تلاش می‌کنند آن را رفتار هدفمند مدیران فدراسیون فوتبال بخوانند و آن را به اختلاف‌ها میان مدیران فدراسیون و وزارت ورزش ربط بدهند.

حواشی حضور ایران در جام جهانی اما تنها معطوف به وقایع ورزشگاه مشهد نمی‌شود. هم‌گروهی ایران با آمریکا و انگلیس سبب شده است فوتبال در ایران بیش از همیشه سیاسی شود.

برخی مدیران دولتی با طنز پیشنهاد کرده‌اند سردار حاجی‌زاده هدایت تیم ملی فوتبال را بر عهده بگیرد، این شوخی را کاربران شبکه‌های مجازی با توجه‌ به نقش حاجی‌زاده در واقعه تلخ شلیک به هواپیمای اوکراینی زشت و نشانه میزان سیاسی‌ شدن ورزش و سوءاستفاده حکومت از آن دانستند.

کما اینکه برخی کاربران در جواب این شوخی نوشتند بازیکنان تیم ملی باید مراقب باشند دچار خطای انسانی سپاه نشوند.

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر، در مجلس نیز در اظهاراتی در این‌ مورد گفته بود: «هم‌گروهی با استکبار جهانی و روباه پیر را باید به فال نیک گرفت.»

اینکه با وجود چنین شرایطی و پافشاری روحانیون مختلف بر ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه و مسائلی از این‌ دست، چرا ابراهیم رئیسی به دنبال گرفتن بخشی از میزبانی جام جهانی است مسئله‌ای است که حتی اگر برای ایجاد ارزش افزوده و کسب درآمد و توسعه این مناطق باشد، شباهت به اشاره به پیشنهاد قدیمی محسن رضایی مبنی بر درآمدزایی از طریق گروگان‌گیری آمریکایی‌ها دارد.

شاید به همین دلیل بعضی کاربران به‌شوخی نوشته‌اند: «طرح دولت برای جبران کسری بودجه به گروگان گرفتن توریست‌هایی است که برای جام جهانی به ایران می‌آیند و سپس، آزاد کردن آن‌ها در ازای دریافت پول از کشورهای خارجی است.»

فرصت کم‌نظیر مسابقات جام جهانی فوتبال برای حکومتی معقول و در صلح با جامعه جهانی می‌توانست کمکی شایان به اقتصاد ایران کند، اما در حکومتی که بدیهی‌ترین قوانین جهانی شهروندانش را رعایت نمی‌کند، پیشنهاد مشارکت در برگزاری جام جهانی شوخی تلخ است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه