استعفای ویل اسمیت از آکادمی برای آینده او در مراسم اسکار چه معنایی دارد

اسمیت در بیانیه‌ای، رفتار خود را «تکان‌دهنده، دردناک و توجیه‌ناپذیر» خواند

ویل اسمیت هنگام دریافت جایزه، در یک سخنرانی اشکبار از آکادمی پوزش خواست - Robyn Beck / AFP

ویل اسمیت بعد از سیلی‌ زدن به کریس راک در (مراسم) اسکار از این آکادمی استعفا داد- اما این کار برای این بازیگر چه معنایی دارد؟

آکادمی علوم و هنرهای سینما (ای‌ام‌پی‌ای‌اس) نهادی است که نامزدها را تعیین می‌کند و در نهایت، درباره برندگان اسکار هر سال تصمیم می‌گیرد.

(این آکادمی) تقریبا ۱۰ هزار عضو دارد که از آن‌ها انتظار می‌رود «علوم و هنرهای سینما را رو به جلو حرکت دهند».

پنج روز بعد از اتفاق مراسم اسکار ۲۰۲۲ که دیدیم بعد از شوخی کریس راک با جیدا پینکت اسمیت، ویل اسمیت روی صحنه رفت و به این کمدین سیلی زد، او رسما اعلام کرد که از عضویت خود (در آکادمی اسکار) استعفا می‌دهد.

در پی آن، گزارش‌های زیادی منتشر شد مبنی بر اینکه این بازیگر اقدام انضباطی آکادمی را پذیرفت.

اما این اکنون برای اسمیت چه معنایی دارد؟

نخست آنکه، اسمیت می‌تواند اسکار بهترین بازیگر مرد را که بعد از سیلی‌ زدن به راک برای (فیلم) شاه ریچارد دریافت کرد، حفظ کند. او هنگام دریافت جایزه، در یک سخنرانی اشکبار از آکادمی پوزش خواست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ضمنا این استعفا مانع از حضور ویل اسمیت در مراسم آتی اسکار نمی‌شود؛ به این معنی که این بازیگر می‌تواند در سال ۲۰۲۳ بازگردد و بهترین بازیگر زن را معرفی کند. به طور متعارف، برندگان اسکار بازیگری سال قبل، همگی (سال بعد) برمی‌گردند تا اعلام کنند چه کسانی به عنوان جدیدترین برندگان جوایز برتر، جایگزین آن‌ها خواهند شد.

اگر اسمیت بازی دیگری ارائه دهد که اعضای آکادمی بپذیرند شایسته رقابت اسکار است، همچنان می‌توانند او را نامزد (اعلام) کنند، به این معنی که اسمیت امکان دریافت اسکارهای بیشتری را خواهد داشت.

کل استعفا برای اسمیت به این معنا است که در آینده، درباره نامزدی یا برنده شدن فیلم‌ها حق رای نخواهد داشت. با این حال، دیوید روبین، رئیس آکادمی گفت: «ما به رسیدگی انضباطی‌ خود علیه اسمیت به دلیل نقض معیارهای رفتاری آکادمی، پیش از جلسه برنامه‌ریزی‌شده بعدی هیئت‌مدیره در ۱۸ آوریل، ادامه خواهیم داد.»

اسمیت در بیانیه‌ای، رفتار خود را «تکان‌دهنده، دردناک و توجیه‌ناپذیر» خواند و گفت که «پیامدهای بعدی» را که آکادمی ممکن است در مورد آن تصمیم بگیرد، می‌پذیرد.

نامه استعفای این بازیگر را اینجا به طور کامل بخوانید.

انگیزه اسمیت از سیلی‌ زدن به راک این بود که فکر کرد این کمدین با گفتن «جی‌آی جین» به پینکت اسمیت برای اینکه موهایش را تراشیده، قصد تمسخر بیماری‌ او یعنی آلوپسی را داشته است.

درحالی که راک گفت «هنوز دارد اتفاقی را که در اسکار رخ داد، بررسی می‌کند»، یک منبع نزدیک به این کمدین گفت که «او خبر نداشت» پینکت اسمیت به آلوپسی مبتلا است.

روز جمعه (اول آوریل)، دنزل واشنگتن درباره این اتفاق صحبت کرد و توضیح داد چرا فکر می‌کند ویل اسمیت حس کرد باید در آن لحظه به راک سیلی بزند. 

© The Independent

بیشتر از فیلم