بایدن: «پوتین جنایتکار جنگی است»

وزیر خارجه اوکراین می‌گوید رویدادهای بوچا تنها «نوک کوه یخ» است 

روز دوشنبه، ۴ آوریل، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، خواهان جمع‌آوری شواهد شد تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، به دلیل جنایات جنگی که کشورش احتمالا در جریان اشغال اوکراین مرتکب شده است، به محاکمه سپرده شود. 

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی در مورد کشتاری که نیروهای روسیه در شهر بوچا، واقع در شمال غربی کی‌یف، پایتخت اوکراین، انجام داده‌اند، منتشر شده است. رئیس‌ جمهوری آمریکا یک روز پس از انتشار عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری از جسدهای متعدد در خیابان‌های بوچا، سخن می‌گفت.

بایدن در مورد پوتین گفت: «او جنایتکار جنگی است. آدم متوحشی است. آن‌چه در بوچا می‌گذرد خشم‌آور است و همه هم آن ‌را دیده‌اند.»

رئیس‌ جمهوری آمریکا تاکید کرد: «به نظر من جنایت جنگی است… پوتین باید مسئولیت‌پذیر باشد.»

آقای بایدن همچنین گفت که آمریکا تحریم‌های جدیدی بر روسیه اعمال خواهد کرد. او در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد ماهیت این تحریم‌ها، گفت: «خبرتان می‌کنم.»

ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌ جمهوری اوکراین، پیش از این نیروهای روسیه را متهم به ارتکاب نسل‌کشی کرده بود و گفته بود که مردم اوکراین «در حال نابودی و ویرانی هستند.»

شهردار بوچا می‌گوید در طی زمانی که نیروهای روسیه، که از منطقه چچن بودند، این شهر را در کنترل خود داشتند، حدود ۳۰۰ نفر به قتل رسیده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه می‌گوید نیروهای آن دست به کشتار غیرنظامیان در بوچا نزده‌اند. وزارت دفاع این کشور می‌گوید این ادعا «تحریک» است. 

در مقابل، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، گفت: «رویدادهای وحشتناکی که در بوچا دیده‌ایم، تنها نوک کوه یخ تمام جنایاتی است که ارتش روسیه مرتکب شده است.» آقای کولبا در نشستی خبری در ورشو، پایتخت لهستان، شرکت می‌کرد و در آن خواهان «تحریم‌های جدی گروه هفت و اتحادیه اروپا» با توجه به «فجایع بوچا، ماریوپول و سایر نقاط» شد. آقای کولبا که در کنار همتای بریتانیایی خود، لیز تراس، سخن می‌گفت، خواهان اعمال «شدیدترین» تحریم‌ها علیه مسکو، و نیز اخراج این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل شد. 

وزرای خارجه ناتو، اتحادیه اروپا، و گروه هفت، در هفته جاری تشکیل جلسه خواهند داد. کولبا خطاب به آن‌ها گفت: «اگر شک و تردید دارید یا استدلال‌هایی راجع به نیاز به ادامه کسب و کار با روسیه می‌خواهید (ارائه دهید)، اول به بوچا بروید و بعد با من صحبت کنید.»

کولبا گفت، اوکراین «پیروز نبرد کی‌یف» شده است، اما اکنون مشغول آمادگی برای «تهاجم جدید و وسیع روسیه در شرق اوکراین» می‌شود. او افزود: «می‌توانم بدون مبالغه و با اندوه بسیار بگویم که اوضاع ماریوپول بسیار بدتر از آن چیزی است که در بوچا و سایر شهرهای کوچک و بزرگ و روستاهای نزدیک کی‌یف دیده‌ایم.»

بایدن با اشاره به اظهارات ماه گذشته خود، گفت: «شاید یادتان باشد که از من انتقاد شد، چون به پوتین گفته بودم جنایتکار جنگی. خوب، واقعیت این‌ است که رویدادهای بوچا را دیدید. این اوضاع را معلوم می‌کند — او جنایتکار جنگی است.»

رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت: «اما باید دست به جمع‌آوری اطلاعات بزنیم. باید همچنان تسلیحاتی را که اوکراین برای ادامه مبارزه نیاز دارد، به آن برسانیم. باید تمام جزئيات را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم به محاکمه (پوتین) به عنوان جنایت جنگی برسیم.»

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری رسما تحقیقات را در مورد رویکرد روسیه در اوکراین آغاز کرده است. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه در پاسخ به سخنان بایدن گفت، رهبران غرب باید به جای اتهام به پوتین، به ارزیابی وجدان خود بپردازند. 

لاوروف گفت مسکو تا ساعاتی دیگر نشستی خبری برگزار می‌کند تا نشان دهد که اتهامات غرب در مورد کشتار شهروندان غیرنظامی به‌دست نیروهای این کشور در شمال اوکراین، ساختگی است. این نشست خبری قرار است از جانب نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل در نیویورک برگزار شود و به گفته لاوروف، در آن «مفصل‌ترین شواهد برای نشان دادن ماهیت واقعی رویدادهای بوچا» نشان داده خواهد شد. 

وزیر خارجه روسیه که در نشستی خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی راجع به اظهارات بایدن گفت، آمریکا باید به فکر اعمال خود در عراق و لیبی باشد. او افزود: «وضع وجدان سیاستمداران آمریکایی خوب نیست.»

از سوی دیگر، فرانسه اعلام کرد که بسیاری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کند. وزارت اروپا و خارجه این کشور روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت، پاریس «بسیاری از خدمه روسیه را که وضعیت دیپلماتیک دارند»، اخراج می‌کند. 

این بیانیه می‌گوید فعالیت‌های این دیپلمات‌های روسیه مقیم فرانسه، «مغایر با منافع امنیتی ما» بوده‌‌اند. این وزارتخانه گفت که آن تصمیم بخشی از تصمیمات در سطح اروپایی است، و افزود: «مسئولیت اولیه ما همیشه تضمین امنیت مردم فرانسه و اروپا است.»

آلمان نیز روز دوشنبه تصمیم گرفت «شماری قابل‌توجه» از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کند، و اعمال آن‌ها را «خطری» برای پناهندگان مقیم این کشور خواند.