دبیرکل سازمان ملل خواهان تحقیق مستقل درباره کشتار غیرنظامیان در بوچا شد

درخواست روسیه برای برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت در روز دوشنبه

تصویر ماهواره مکسر از گور دسته‌جمعی در بوچا-Satellite image ©2022 Maxar Technologies / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین شد. اوکراین روز یکشنبه با اشاره به کشف ۴۱۰ جسد در بوچا، روسیه را به جنایت جنگی متهم کرد. اتهامی که روسیه آن را رد کرده است.

گوترش در توییتی نوشت: «با مشاهده تصاویر کشتار غیرنظامیان در بوچا عمیقا دچار شوک شدم. ضروری است که یک تحقیق مستقل منجر با پاسخگویی موثر انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع روسیه «اتهام» قتل غیرنظامیان با دستان بسته در بوچا را «صحنه‌سازی مقامات اوکراین» توصیف کرده است. در مقابل ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین این واقعه را «نسل‌کشی» خوانده است. او در گفت‌و‌گو با سی‌بی‌اس تاکید کرد که کشتار غیرنظامیان در بوچا در واقع نسل‌کشی است.

روز یکشنبه رسانه‌ها تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد تعداد قابل توجهی جسد در کنار خیابان‌های بوچا روی زمین افتاده‌اند.

روسیه که در پنج هفته اخیر سرگرم حمله‌های هوایی و زمینی گسترده به شهرهای اوکراین است ادعا می‌کند که همه تصاویر و شواهدی که حاکی از «جنایت جنگی نیروهای روسیه» است یک اتهام است؛ چرا که به گفته وزیر دفاع روسیه همه نیروهای این کشور در ۳۰ مارس از بوچا خارج شده بودند.

مسکو در واکنش به انتشار این تصاویر و اتهام‌های مطرح شده از سوی مقامات اوکراین خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه شده است.

این در حالی است که گفت‌و‌گو‌ها صلح بین نمایندگان روسیه و اوکراین ادامه دارد و انتظار می‌رود دو طرف روز دوشنبه مذاکرات را از طریق ویدیو کنفرانس ادامه دهند. همزمان مسکو که نیروهایش را از کی‌یف خارج کرده است، می‌گوید این مذاکرات به اندازه‌ای پیشرفت نداشته است که به نشست رهبران دو کشور منجر شود. کرملین تاکید دارد که موضع‌اش درباره به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه و به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین تغییر نکرده است.

این در شرایطی است که برآوردهای اطلاعاتی بریتانیا از ادامه درگیری‌های سنگین در شهر ماریوپول اوکراین حکایت دارد.

بیشتر از جهان