ایلان ماسک بزرگترین سهام‌دار تویيتر شد 

آقای ماسک بیش از ۹ درصد سهام توییتر را خریده است 

ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت‌های تسلا و اسپیس‌اکس- REUTERS/Rebecca Cook/File Photo

ایلان ماسک، یکی از ثروتمندترین افراد جهان، اخیرا ۹.۲ درصد سهام شرکت توییتر را خریده است و اکنون بزرگترین سهام‌دار این شرکت است. خبر این خرید روز دوشنبه، ۴ آوریل، منتشر شد و به افزایش قابل توجه قیمت سهام توییتر انجامید. پیش از باز شدن بازارها، سهام این شرکت حدود ۲۰ درصد افزایش داشت. 

آقای ماسک اعلام نکرده است که چه مبلغی برای این سهام‌ها پرداخته است، اما ارزش سهامش در زمان بسته شدن بازارها در روز جمعه ۲.۹ میلیارد دلار بود و پس از افزایش صبح دوشنبه،  به ۳.۵ میلیارد دلار رسید. 

ماسک در اوراق رسمی خرید به دلیل خرید خود یا هرگونه طرح احتمالی‌اش برای این شرکت اشاره نکرده است. اما او در گذشته بارها از سیاست‌های توییتر انتقاد کرده است. ماسک ماه گذشته گفته بود که «جدا به فکر» ایجاد یک پلتفرم جدید در رسانه‌‌های اجتماعی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماسک ماه گذشته در توییتر نوشت: «با توجه به این‌که توییتر عملا نقش میدان عمومی شهر را دارد، تبعیت نکردن آن از اصول آزادی بیان، دموکراسی را از بنیان به خطر می‌اندازد. چه باید کرد؟»

طبق قوانین مالی آمریکا، هر سرمایه‌گذاری که بیش از پنج درصد سهام شرکتی را خریداری کند، باید گزارشی در این مورد به «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» ارائه دهد. در فرهنگ «وال‌استریت»، خرید سهام زیر ۱۰ درصد عملی «منفعل» دانسته می‌شود که قصد آن لزوما تغییرات بنیادین در شرکت مزبور نیست. اما این اقدام می‌تواند باعث شود که ماسک که حالا بزرگ‌ترین سهام‌دار توییتر است بکوشد تغییراتی در این رسانه اجتماعی ایجاد کند. همین است که باعث شده است سایر سرمایه‌گذاران هم صبح دوشنبه به سمت خرید سهام توییتر هجوم آورند و باعث بالا رفتن قیمت آن شوند.

آقای ماسک ۸۰ میلیون دنبال‌کننده در تویيتر دارد که از تمامی مدیرعامل‌های دیگر بیشتر است. مثلا جف بزوس، بنیانگذار آمازون، تنها ۳.۸ میلیون دنبال‌کننده دارد و البته بر خلاف آقای ماسک، چندان هم توییت نمی‌کند.

بیشتر از جهان