سوییس تقاضای خرید واکسن برکت را تکذیب کرد

جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده بود سوییس متقاضی خرید واکسن برکت است

در اسفند ۱۳۹۹ قول دادند که از ابتدای سال ۱۴۰۰، ماهانه سه میلیون دوز واکسن کرونا تولید شود - خبرگزاری مهر

پس از اینکه رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا کردند سوییس متقاضی خرید واکسن برکت از ایران است، وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد فقط بر تهیه واکسن‌های مدرنا تمرکز دارد و دوزهای موردنیاز خود تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی را از این شرکت تامین کرده است.

خبرگزاری صداوسیما اوایل بهمن ۱۳۹۹ در خبری با عنوان «علاقه‌مندی سوییس برای گفت‌وگو با ایران در زمینه واکسن کرونا»، مدعی شد که وزارت بهداشت سوییس مایل است از ایران واکسن برکت بخرد. این خبر در دیگر رسانه‌های نزدیک به حکومت نیز به سرعت بازنشر شد.

روزنامه‌ اصولگرای کیهان با تیتر «مهر تایید دیگری بر توانمندی‌های علمی ایران» به استقبال خبر تقاضای سوییس برای خرید واکسن برکت رفت. خبرگزاری‌های اصولگرای مهر و فارس هم این خبر را با عنوان «سوییس، مشتری احتمالی واکسن کرونای ایرانی است» منتشر کردند.

حدود یک سال پس از طرح این ادعا، در‌ حالی‌ که هیچ خبری از صادرات واکسن برکت به سوییس منتشر نشد، بیژن نوباوه‌وطن، نماینده‌ مجلس، این ادعا را تکرار کرد و گفت: «تولید واکسن کرونا در ایران غربی‌ها را ترساند؛ چرا که می‌دانند ایران توان تولید واکسن را دارد و این کار را می‌کند و برخی کشورها مثل سوییس حتی از ما تقاضای واکسن برکت می‌کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه خبری انصاف‌نیوز در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، با تیتر «صادرات تخیلی واکسن؛ اصرار ایران، انکار سوییس» منتشر شد، این موضوع را بررسی کرد. در این گزارش، به نقل از مسئولان اداره فدرال بهداشت عمومی سوییس درباره‌ ادعای خرید واکسن برکت آمده است: «سوییس برای حفاظت از مردم خود بر واکسن‌های کووید-۱۹ که تکنولوژی مدرنا را دارند، تمرکز کرده است. تا این تاریخ، دولت فدرال قراردادهایی با تولیدکنندگان گوناگون واکسن با این تکنولوژی برای تامین دوزهای کافی واکسن تا سال ۲۰۲۲ منعقد کرده است.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در دی‌ ۱۳۹۹، ورود واکسن‌های معتبر آمریکایی و انگلیسی به ایران را ممنوع کرد. در پی این دستور، ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد زیرمجموعه او، که فعالیت‌های اقتصادی کلانی دارد، مدعی ساخت واکسن کرونا شد. محمد مخبر، رئیس وقت ستاد اجرایی که حالا معاون اول رئیس‌جمهوری است، در اسفند ۱۳۹۹ قول داد که از ابتدای سال ۱۴۰۰، ماهانه سه میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌شود و تا اواخر بهار، ۲۰ میلیون واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد.

وعده تولید واکسن داخلی و ممنوعیت واردات واکسن‌های خارجی مرگ‌ومیر بسیاری از مردم ایران در پی ابتلا به کرونا را در پی داشت. تولیدکنندگان واکسن برکت نه‌تنها به هیچ‌یک از وعده‌های خود برای تولید واکسن عمل نکردند، بلکه مدعی شدند کشورهای متعددی متقاضی خرید واکسن برکت‌اند.

رئیس ستاد اجرایی در فروردین ۱۴۰۰ ادعا کرد: «حداقل دو کشور اروپایی و سه کشور منطقه‌ به صورت مکتوب و مصرانه، دنبال مذاکره برای خرید واکسن از برکت‌اند.» در خرداد ۱۴۰۰ نیز وقتی وزارت بهداشت مجوز استفاده فوری از واکسن برکت را صادر کرد، محمد مخبر در نامه‌ای به علی خامنه‌ای مدعی شد که ایران جزو شش کشور تولیدکننده و صادرکننده واکسن کرونا در جهان خواهد شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت سابق، و برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز بارها این ادعاها را تکرار کردند؛ اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، این بود که ستاد اجرایی تا پایان شهریور ۱۴۰۰، حتی یک‌سوم واکسن‌هایی را که وعده داده بود، به وزارت بهداشت تحویل نداد.