ماموران زندان دست وحید را شکستند و به سمت خانواده افکاری تیراندازی کردند

سعید افکاری: «وقتی سینه‌مان را جلو دادیم و گفتیم بزن، تیراندازی قطع شد»

وحید و نوید افکاری در شهریور ۱۳۹۷ در ارتباط با اعتراض‌های سراسری مرداد آن سال دستگیر شدند - ne-np facebook

سعید افکاری در توییتی، از ضرب و شتم برادرش، وحید، در زندان خبر داد و نوشت: «بعد از به قتل رسوندن نوید، حبس و ماه‌ها انفرادی وحید و حبیب، شکنجه برادرانم و به قتل رسوندن شاهد شکنجه‌های نوید، امروز جمهوری اسلامی در حرکتی جدید به سمت خانواده‌مون تیراندازی کرد.»

خانواده افکاری روز یکشنبه، ۱۴ فروردین، در جریان ملاقات با فرزندشان، متوجه شدند که در اثر ضرب‌وشتم ماموران زندان دست وحید  شکسته و باندپیچی شده است.

به گفته سعید افکاری، ماموران زندان قصد داشتند یک زندانی سیاسی را که در سلول مجاور وحید بود، به انفرادی منتقل کنند و وحید تلاش کرده است با اعتراض و فریاد جلو آنان را بگیرد؛ اما ماموران وارد سلول او شده، کتکش زده و دستش را شکسته‌اند.

حبیب و سعید افکاری وقتی برادر خود را در چنین وضعیتی دیدند، به مسئولان زندان اعتراض کردند؛ اما آن‌طور که سعید در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشته است، ماموران از بالای ساختمان‌ها به سمت آنان تیراندازی کرده‌اند.

سعید افکاری در شرح ماجرا نوشت: «وقتی سینه‌مون رو گرفتیم جلوشون و گفتیم بزن، تیراندازی قطع شد ولی دیگه اجازه ملاقات با وحید رو بهمون ندادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وحید و نوید افکاری در شهریور ۱۳۹۷ در ارتباط با اعتراض‌های سراسری مرداد آن سال دستگیر شدند. نیروهای امنیتی حدود سه ماه بعد برادرشان حبیب را هم دستگیر کردند. هر سه برادر در دادگاه انقلاب و کیفری شیراز محاکمه شدند.

نوید افکاری به دو بار اعدام، شش سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. حکم وحید افکاری نیز ۵۴ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق بود. حبیب افکاری هم به ۲۷ سال و سه ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

جمهوری اسلامی ایران دو سال پس از دستگیری نوید افکاری، در روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، با وجود ابهام‌های زیادی که در پرونده‌ وجود داشت، حکم اعدام او را اجرا کرد.

حبیب افکاری روز جمعه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، پس از تحمل ۵۵۰ روز انفرادی، به صورت مشروط از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد اما وحید همچنان در زندان است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری را رد کرده است. سعید دهقان، وکیل مدافع او، پیش‌تر ضمن اعلام این خبر گفته بود: «حتی اگر یک‌بار، ولو روزنامه‌وار، پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آن‌قدر بود که اعاده دادرسی درباره رایی با ٢۴ تناقض و سه دروغ پذیرفته شود.»

سازمان‌های حقوق بشری بارها به وضعیت وحید و حبیب در سلول‌های انفرادی و شکنجه و ضرب‌وشتم آنان به قصد گرفتن اعتراف‌های اجباری اعتراض کرده‌اند.