سعید افکاری: دو سال تبعید به احکام برادرم وحید اضافه شد

وحید و حبیب افکاری از شهریورماه گذشته تاکنون، بیش از یک سال در سلول انفرادی به‌سر برده‌اند

زندان عادل‌آباد شیراز، محل حبس برادران افکاری- تصویر از خبرگزاری ایسنا

سعید افکاری، برادر نوید افکاری، زندانی سیاسی که شهریورماه سال گذشته اعدام شد، از افزوده‌شدن «دوسال تبعید» به حکم قضایی صادرشده برای دیگر برادر زندانی‌اش، وحید، خبر داد.

سعید افکاری روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریورماه، در توییتی با اشاره به احکام قبلی ازجمله اعدام و زندان و شلاق که دادگاه جمهوری اسلامی پیش از این برای برادرانش صادر کرده بود، تاکید کرد که تبعید در فهرست آن‌ها نبوده است. او بدون هیچ‌گونه توضیحی درمورد جزئیات این حکم تازه، افزود: «گرفتن ۲۵ سال از زندگی برادرم وحید برایشان کافی نبود، دادگاه انقلاب شیراز ۲ سال تبعید هم به آن اضافه کرده.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوید افکاری، کارگر ۲۷ ساله‌ای که ورزش کشتی را نیز به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کرد، پس از اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ در شهر شیراز دستگیر و روز ۲۲ شهریور  ۱۳۹۹ در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد. وحید افکاری هم‌زمان با نوید در شهریور ۱۳۹۷ و حبیب، برادر دیگر آن‌ دو، در آذرماه همان سال، به اتهام شرکت در اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی دستگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوید افکاری به اتهام «مباشرت در قتل» یک مامور حراست آبفای شیراز که برای مقابله با معترضان شیراز اعزام شده بود، به اعدام و قصاص نفس و برادرش، وحید، نیز به اتهام معاونت در قتل، به ۲۵ سال حبس محکوم شد. این دو برادر در دادگاه‌ گفته بودند که تمام اعتراف‌های آن‌ها دروغین بوده و زیر شکنجه اخذ شده است.

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، اول شهریورماه سال جاری اعلام کرد که دیوان عالی کشور با رد درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری، حکم ۲۵ سال زندان برای او را تایید کرده است.

سعید افکاری ۱۵ شهریورماه نیز در توییتی از ادامه حبس برادرانش وحید و حبیب در سلول انفرادی پس از گذشت یک سال خبر داده بود. 

سازمان عفو بین‌الملل اوایل تیرماه امسال، در گزارشی مفصل، با ارائه اسناد مرتبط، به جزئیات شکنجه‌های اعمال‌شده بر بر برادران افکاری در زندان پرداخته بود. براساس این گزارش علاوه بر شکنجه‌های مداوم و حبس طولانی‌مدت در سلول انفرادی بدون پنجره، آنان از دسترسی به تلفن، ملاقات با خانواده و مراقبت‌ پزشکی نیز محروم بوده‌اند. عفو بین‌الملل خردادماه نیز در فراخوانی عمومی خواستار اعتراض به شکنجه و بدرفتاری علیه وحید و حبیب افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز و اعمال فشار جهانی بر مقام‌های جمهوری اسلامی برای آزادی این دو برادر شده بود. این سازمان حبس برداران افکاری را از نظر قوانین بین‌المللی مصداق «بازداشت بی‌ضابطه» خوانده و خواستار «تحقیقات فوری، مستقل و بی‌طرفانه» درباره شکنجه و سایر بدرفتاری‌های صورت گرفته علیه برادران افکاری شده بود. 

 

پیش از آن، کمپین حقوق بشر ایران در اردیبهشت‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت برادران افکاری پس از چندین ماه زندان انفرادی و اعمال فشارهای بیشتر بر آن‌ها، از دیدار دو تن از مقام‌های عالی‌رتبه قضایی با این دو برادر و «تهدید آن‌ها به مرگ» خبر داده بود.

برداران افکاری و خانواده آن‌ها از شهریور ۱۳۹۹ تاکنون چندین‌بار درخواست کرده‌اند که از سلول انفرادی به بند عمومی زندان منتقل شوند، اما به دستگاه قضایی پاسخی به درخواست‌های آن‌ها یا توضیحی در این زمینه، نداده است.