ناتو و اروپا: محکومیت جنایات جنگی روسیه، فراخوان به تحریم‌های بیشتر

در حالی که کشار غیرنظامیان اوکراینی با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شده، روسیه به بمباران شهرهای اوکراین ادامه می‌دهد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت تصاویر بهت‌‌آوری که در پی خروج نیروهای روسیه از بوچا، شهری در حومه‌های کی‌یف، پایتخت اوکراین، منتشر شده‌اند، نشان‌دهنده «توحشی علیه شهروندان غیرنظامی است که ده‌ها سال بود در اروپا ندیده بودیم.»

آقای استولتنبرگ به شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گفت، «هدف گرفتن و کشتن شهروندان غیرنظامی مطلقا غیرقابل قبول» است. او تاکید کرد که توقف جنگ، مسئولیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، است. 

دبیرکل ناتو همچنین از دیوان بین‌المللی کیفری خواست دست به «امر بسیار مهم» تحقیقات درباره احتمال ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین بزند، و سپس مسئولان را به عدالت بسپارد. 

در عین حال، به‌رغم عقب‌نشینی روسیه از منطقه کی‌یف، جنگ در سایر نقاط ادامه دارد. فرمانده نظامی منطقه شهر خارکوف روز یکشنبه گفت نیروهای روسیه به یکی از مناطق این شهر شلیک کرده‌اند و باعث تلفات برخی شهروندان غیرنظامی شده‌اند. او از خطر شلیک موشک به این منطقه خبر داد.

اوله ساینیبوف در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر کرد، گفت: «اشغال‌گران امشب در منطقه اسلوبیدسکی خارکوف شلیک کردند. متاسفانه تلفات غیرنظامی داشته‌ایم. در حال حاضر ۲۳ نفر کشته شده‌اند که برخی هم کودک هستند. مشغول رسیدن به اطلاعات کامل هستیم.»

آقای ساینیبوف گفت که سخت‌ترین درگیری‌ها در نزدیکی شهر ایزیوم است، و مدعی شد که نیروی هوایی اوکراین در این منطقه یک بمب‌افکن سوخو ۳۴ را سرنگون کرده است و خلبان آن ‌را به اسارت گرفته است. 

سایر رهبران اروپایی نیز آنچه وقوع احتمالی جنایت جنگی و کشتار غیرنظامی‌ها به‌دست نیروهای روسیه در اوکراین می‌نامند، محکوم کرده‌اند. مورد بوچا به‌ویژه مورد توجه قرار گرفته است، چرا که حدود ۳۰۰ جسد در خیابان‌های این شهر پیدا شده است که در گورهای جمعی به خاک سپرده شده‌اند. خبرنگاران رسانه‌هایی همچون «سی‌ان‌ان»، خبرگزاری فرانسه، و اسوشیتدپرس، خود ده‌ها جسد را در خیابان‌های بوچا مشاهده کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه روز شنبه عکس‌هایی تکان‌دهنده منتشر کرد که جسد دست‌کم ۲۰ مرد غیرنظامی را نشان می‌دهد. 

ارتش روسیه اما روز یکشنبه منکر جنایات شد. وزارت دفاع روسیه گفت تصاویر پرشماری که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، «قلابی» هستند و در بیانیه‌ای مدعی شد که حتی «یک ساکن محلی هم از هیچ‌گونه عمل خشونت‌بار آسیب ندیده است». در این بیانیه  می‌خوانیم: «خدمه نظامی روسیه در شهرهای منطقه کی‌یف ۴۵۲ تن کمک بشردوستانه به شهروندان غیرنظامی رساندند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه دیگری از سوی وزارت دفاع روسیه، رسانه‌های بین‌المللی را متهم کرد که داستان‌هایی «قلابی» در مورد بوچا درست کرده‌اند. این بیانیه مدعی شد: «گزارش‌های راجع به بوچا هم‌زمان در چند رسانه خارجی ظاهر شدند که شبیه کارزار رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده به نظر می‌رسند. با توجه به این که نیروهای ما شهر را در روز ۳۰ مارس ترک کردند، این عکس‌ها چهار روز کجا بودند؟ فقدان آن‌ها تاییدی است بر قلابی بودن‌شان.» 

رهبران کشورهای مختلف اروپایی اما قویا مسکو را محکوم کردند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه، ۳ اپریل، نیروهای روسیه را متهم به ارتکاب «اعمالی شنیع» در شهرهای بوچا و ایرپین کرد و خواهان تحقیق در مورد جنایت جنگی شد. خانم تراس گفت: «حالا که نیروهای روسیه مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند، شاهد شواهد روزافزون در مورد ارتکاب اعمال شنیع به‌دست نیروهای اشغال‌گر در شهرهایی همچون ایرپین و بوچا هستیم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز روز یکشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و رویدادهای اوکراین را محکوم کرد. او گفت: «حملات وقیح روسیه علیه شهروندان غیرنظامی در ایرپین و بوچا شواهد بیشتری است که خبر از ارتکاب جنایت جنگی پوتین و ارتشش در اوکراین می‌دهند.»

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز یکشنبه در توییتی خواهان «تحقیقات مستقل فوری» شد و افزود: «مرتکبان جنایات جنگی مسئول دانسته خواهند شد.»

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، روز جمعه به کی‌یف رفت تا اولین رهبر یکی از نهادهای اتحادیه اروپا باشد که از زمان آغاز اشغال روسیه از اوکراین دیدار کرده است. خانم متسولا که مالتی است، گفت تصاویر بوچا و سایر مناطق آزادشده اوکراین نشان‌دهنده «واقعیت سرد جنایات جنگی پوتین است.»

متسولا روز یکشنبه در تویيتی از «جنایات ارتش روسیه در بوچا و سایر مناطق آزادشده» خبر داد و تاکید کرد که جهان «باید از آن‌چه در حال وقوع است، آگاه شود». این چهره جریان راست میانه در اروپا، خواهان تحمیل «تحریم‌های سخت‌تر» بر روسیه شد. 

اولاف شولتز، صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان، تصاویر بوچا را «دهشتناک و هراس‌بار» خواند و گفت مرتکبان باید به دست عدالت سپرده شوند. آنالنا بائرباک، وزیر خارجه آلمان از حزب سبز، نیز گفت تصاویر بوچا «تحمل‌ناپذیر» است. او روز یکشنبه در توییتر گفت: «خشونت خارج از کنترل پوتین خانواده‌های بی‌گناه را نابود می‌کند و هیچ حد و مرزی ندارد.» خانم بائرباک تاکید کرد: «ما تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کنیم و در امر دفاع اوکراین، بیش از پیش از این کشور پشتیبانی می‌کنیم.»

امانوئل ماکرون، رئیس‌‌جمهوری میانه‌گرای فرانسه، نیز در توییتر نوشت: «مقامات روسیه باید برای این جنایات پاسخگو باشند.» 

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، با صدور بیانیه‌ای گفت: «تصاویر جنایات بوچا و سایر مناطق آزاد شده به‌دست ارتش اوکراین، باعث بهت و حیرت ما شده‌اند… مقامات روسیه باید بلافاصله به حملات پایان دهند، دست از خشونت علیه شهروندان غیرنظامی بردارند، و باید برای آنچه صورت گرفته است، مسئولیت‌پذیر باشند.»

پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، از «وحشت، درد، و خشم» در پی دیدن تصاویر بوچا خبر داد. او در توییتر نوشت: «جنایاتی جنگی که در حال وقوع است که نباید بی‌مجازات بماند. تمام همبستگی، کمک و پشتیبانی ما با مردم اوکراین است.»

بیشتر از جهان