ترامپ: مذاکرات هسته‌ای با ایران یک فاجعه است

ترامپ دولت بایدن را به‌دلیل سپردن هدایت مذاکرات به‌دست روسیه و چین، احمق خواند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا در آخرین گردهمایی «ماگا» در میشیگان - Junfu Han /USA TODAY via Reuters

ترامپ در جدیدترین سخنرانی خود، نه‌تنها بار دیگر از بایدن به‌دلیل مذاکره برای توافق هسته‌ای جدید با این ایران انتقاد کرد، که دولت او را به‌دلیل سپردن هدایت مذاکرات به روسیه و چین، احمق خواند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، شنبه‌شب، سیزده فروردین‌ماه، در آخرین گردهمایی «ماگا» (MAGA) در میشیگان، با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران، آن را یک فاجعه خواند و عنوان کرد که ما با این توافق همه چیزهایی که برای آن‌ها با ایران جنگیدیم را از دست می‌دهیم.

او با اشاره به توافق برجام که در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با ایران به امضا رسید، گفت: «ما آن توافق را تایید نکردیم و نهایتا توافق هسته‌ای جدیدی با ایران منعقد می‌کردیم که ظرف چند هفته بعد از روی کار آمدن دولت ما آن‌ها آن را امضا می‌کردند.»

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، جو بایدن و وزارت خارجه او را به دلیل آنچه او آن را دیپلماسی شکست‌خورده در قبال برنامه هسته‌ای ایران خواند، مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد که ما تمام کارت‌ها برای بازی با ایران را در اختیار داشتیم و هنوز هم این کارت‌ها را (اگر بازی با آن را بدانند) در اختیار داریم.

پوتین در حال مذاکره برای یک «معامله بزرگ» است

ترامپ در ادامه سخنرانی خود در میشیگان به موضوع حمله روسیه به اوکراین نیز پرداخت و بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که اگر ما همچنان در کاخ سفید بودیم، پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ضمن اعلام شگفت‌زده شدن از حمله روسیه به اوکراین، عنوان کرد که به اعتقاد او پوتین در حال مذاکره برای یک «معامله بزرگ» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را یکی از دلایل اقدام مسکو در حمله به اوکراین خواند و در این خصوص گفت: «معتقدم مشاهده آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، در تصمیم پوتین اثرگذار بود. ما در طول ۱۸ ماه یک سرباز هم در آنجا از دست ندادیم، موضوعی که بایدن هم آن را عنوان کرد، اما کسی در مورد اینکه تعداد زیادی از سربازان ما در آنجا زخمی شدند، صحبتی نمی‌کند.»

ترامپ بار دیگر این موضوع را که اگر او در کاخ سفید بود، مسکو به اوکراین حمله نمی‌کرد را تکرار و عنوان کرد: «من پوتین را خیلی خوب می‌شناختم، من کیم جونگ اون را به‌خوبی می‌شناسم و همین‌طور رئیس‌جمهوری چین را و شما به‌ خوبی می‌دانید که ما هیچ درگیری‌ نداشتیم.»

ترامپ سپس به موضوع افغانستان و طالبان اشاره کرد و افزود: «طالبان اکنون ۸۵ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی ایالات متحده که پس از خروج سریع آمریکا از این کشور در آنجا ماند را در اختیار دارد که در این خصوص پیشنهاد می‌کنم آمریکا وارد عمل شود و آنها را پس بگیرد.»

او سپس جو بایدن را به دلیل آنچه آن را زوال روحی و جسمی خواند به سخره گرفت که این بخش از صحبت‌های او با تشویق هوادارانش همراه شد.

به گفته رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، هیچ‌گاه به‌اندازه امروز در کشورمان احساس ناامیدی نداشتیم و ما در خطرناک‌ترین دوره زندگی می‌کنیم و رئیس‌جمهوری داریم که نه می‌داند چه چیز در حال اتفاق افتادن است و نه می‌داند چه می‌گوید و در کجا قرار دارد. شاید نتوانیم کاری برای جلوگیری از زوال ذهنی و جسمی جو بایدن انجام دهیم، اما می‌توانیم با رای خود در ماه نوامبر امسال جلوی افول قدرت آمریکا را بگیریم و دوباره قدرت کشور را بازآفرینی کنیم.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز فرد دیگری بود که ترامپ در سخنانش به او اشاره کرد و از احتمال کناره‌گیری او از دولت بایدن و پیوستنش به شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی خبر داد.

دونالد ترامپ پیش از این و هم‌زمان با آغاز حمله مسکو به اوکراین، نیز سیاست‌های جو بایدن درقبال روسیه را مورد انتقاد قرار داده و عنوان کرده بود که اگر همچنان دولت او در کاخ سفید بود، مسکو به اوکراین حمله نمی‌کرد.